Het Stedelijk Museum Schiedam presenteert de eerste solotentoonstelling van kunstenaar AiRich. Haar werk bestaat uit kleurrijke afrofuturistische portretseries die een bekrachtigende wereld en toekomst vieren vol extravagante zwarte mensen. In de portretten, waarin AiRich ook zelf als model fungeert, benadrukt ze het belang van het herontdekken en herdefiniëren van de zwarte identiteit. Met invloeden vanuit popcultuur, mode, muziek, science-fiction en mythologie, geeft AiRich deze een futuristische en buitenaardse twist. Te zien tot en met 9 juni 2024.
In haar werk wil AiRich de Afrikaanse geschiedenis en hedendaagse cultuur voortkomend uit de zwarte identiteit samenbrengen en van hieruit op een meer holistische wijze naar de toekomst kijken. In de tentoonstelling AiRich. Afrofuturistic Visions creëert ze een alternatieve wereld voor de zwarte gemeenschap. Een inspirerende tijdreis langs fotoseries van 2013 tot 2023, aangevuld met nieuw werk en een ruimte vol behind the scenes, inspiratiebronnen en zelfportretten. AiRich: "A ten Doro, de tijd is aangebroken!"
De kunstenaars die werken binnen de traditie van het afrofuturisme, combineren sciencefiction, geschiedenis en fantasie als inspiratiebronnen om de Afrikaanse diaspora te onderzoeken. Daarmee hebben zij zich ten doel gesteld om de Afro-identiteit in het heden en naar de toekomst opnieuw vorm te geven. Het is met name de sciencefiction dat wordt toegepast, omdat daarin feitelijk alles mogelijk is. Je kunt dus als kunstenaar ongelimiteerd met een vrije gedachtestroom nadenken over het eigen toekomstperspectief.
De zogeheten diaspora omvat een grootschalige groep mensen die zich heeft verspreid over verschillende landen, maar nog verbonden is met hun continent van oorsprong of etnische groep. Voor AiRich is de diaspora een belangrijk thema, en in haar werk zet ze de zwarte identiteit neer in een krachtige futuristische setting.
Al enkele honderden jaren is deze identiteit enorm aangetast door onder meer het Westerse denken. Dit is nog steeds zichtbaar in het heden, wat helaas nog te vaak gepaard gaat met een versnipperd en beschadigd beeld binnen haar gemeenschap, aldus AiRich.
Ze geeft met haar afrofuturistische visie vorm aan deze identiteit in haar eigen fantasievolle, langlopende project Planet AiRich: een fictieve planeet waar haar zwarte superwezens vertoeven.
Tijdens haar eerste solotentoonstelling maak je kennis met deze wezens in verschillende fotoseries. De series illustreren op eigentijdse wijze hun uitdrukkingen, beschilderingen, kleding en uiterlijke kenmerken. Het is een viering van de eigen schoonheidsidealen binnen de zwarte gemeenschap.
Speciaal voor de tentoonstelling maakt AiRich ook een nieuwe serie: Den Doro - 2024. Anders dan in haar eerdere reeksen, waarbij ze in meer algemene zin nadenkt over de Zwarte Identiteit en afrofuturistische toekomst, onderzoekt ze nu voor het eerst haar eigen, persoonlijke Afro-Surinaamse roots. Daarbij is de traditionele 'koto' het uitgangspunt en vertaalt ze deze Surinaamse klederdracht naar een futuristische dracht waarin ze haar mythische superwezens hult.
AiRich, uitgesproken als 'I-Rich' in het Engels, is een Surinaamse beeldend kunstenaar die woont en werkt in Amsterdam. Ze mengt haar fotografie met onder meer collagetechniek, bodypaint, styling en digital editing. Haar werk was onder meer te zien in het Nederlands Fotomuseum - 2022, het Amsterdams Museum - 2021 en het Centraal Museum Utrecht - 2021. Ook is haar werk te zien in verschillende campagnes voor festivals of evenementen. Haar inspiratiebronnen zijn onder meer fotografen als David LaChapelle en Erwin Olaf, en artiesten als Erykah Badu, Travis Scott en Missy Elliot.
Als beeldende kunstenaar is het altijd de uitdaging om per concept een gepaste vertaling in beeld te vinden waarmee ik mij comfortabel voel. En dan is de volgende stap; welke attributen heb ik nodig om dit werk zo vet mogelijk te maken...
Ik ben blij dat die kracht die ik in mijn werk stop, ook voelbaar is voor de kijker. Die kracht komt voornamelijk vanuit mijn kijk op Afrika en haar diaspora.
Mijn kijk en gevoel voor kleur komt vanuit mijn natuurlijke fascinatie voor kleur binnen en buiten kunst. Genieten van kunst is nooit een probleem voor mij en uit ervaring weet ik dat een juiste kleurenpalet een kunstwerk kan maken of breken.
Ik heb inderdaad eerdere samenwerkingen met andere kunstenaars gehad en vind het altijd mooi te zien wat beide partijen qua talent op tafel brengen, en vooral hoe dat samenkomt.
De focus van diversiteit in de culturele sector zorgt ervoor dat verschillende gemeenschappen worden vertegenwoordigd, wat bijdraagt aan het highlighten van verschillende achtergronden.
Ik vind het tof dat dit soort verhalen je min of meer verplichten om je fantasie te gebruiken.
Ik vind dit heel interessant en denk dat elke hoek van de wereld wel een theorie heeft over een droomstaat. Het is vooral tof om te zien dat men in verre tijden op meerdere plekken al bezig was met dit onderwerp.
Ik ben momenteel het meeste trots op het feit dat ik binnen 10 jaar als actieve kunstenaar mijn eerste museale solotentoonstelling heb mogen openen. Dit stond namelijk heel groot op mijn bucket list!
Een hoog vibrerende kleurrijke wereld met gelijke rechten en rechtvaardigheid!