Op de Horecava wordt in toenemende mate aandacht geschonken aan groene, duurzame initiatieven. Vooral  bij het InnovationLab is daarin veel te beleven, en nu ook voorzien van een 'Start Up lane'. De beursmanager Luuk Scholte is blij met het gegeven, dat kleine start ups zich nu ook kunnen profileren met innovaties. Op zo'n 100 m2 waren 5 start ups vertegenwoordigd van HAS. Deze hogeschool is gespecialiseerd in de sector agro, food en leefomgeving, gevestigd in Den Bosch en Venlo. De start ups zijn van Michael Luesink met Boon Food Concepts, Bas Jacob met zijn Brouwerij Zuidt, Skip Roeland met Don't Skip Coffee, Hannah van Berge & Merel Maas van Pancks! en Anne Lyskawa met wie we een leuk interview deden. Anne is net zoals de andere deelnemers een oud-Hasser en laat hier op de beurs een interessant initiatief zien: MeatGreen.

Je bent een "oud-Hasser", hoe ben je eigenlijk bij de HAS terechtgekomen?

Van huis uit ben ik altijd al met creativiteit bezig, maar gaandeweg ontdekte ik ook mijn passie voor voeding. Na wat rondkijken ben ik bij de HAS terechtgekomen, omdat ik daar mijn interesses bij elkaar kon brengen.

Kun je ons vertellen wat voor een opleiding je bij de HAS hebt gedaan?

Jazeker, ik heb bij de HAS een HBO opleiding gevolgd voor Food Design & Innovation, en deze afgerond in 2015. Sinds kort heeft de opleiding een nieuwe naam gekregen, namelijk; "Food Innovation". Dit sluit qua naam beter aan op het totale aanbod van de opleiding. Je leert nieuwe concepten voor voeding te ontwikkelen, hoe je dit vormgeeft  en tevens in de markt kunt zetten.

Voor mijn afstudeerproject heb ik MeatGreen bedacht, ontwikkeld en gepresenteerd op de Food Experience. Dit concept is gebaseerd op een burger dat voor de helft uit rundvlees bestaat, en de andere helft groente. 

Heb je de naam MeatGreen zelf bedacht?

Ik heb de naam inderdaad bedacht. Het is pakkend, want het zegt gelijk alles over het concept, een burger met vlees en groente ineen. Tijdens de opleiding wordt er ook veel aandacht geschonken aan marketing en communicatie. Een merknaam is heel belangrijk.

Kun je iets meer vertellen over het product dat je hebt ontwikkeld?

MeatGreen is een burger wat voor 50% uit biologisch rundvlees bestaat en 50% groente. Voor de variatie heb ik drie verschillende burgers van rundvlees ontwikkeld, namelijk met wortel, knolselderij en biet. Hierdoor zit er altijd wel een burger bij die je aanspreekt. Dit wissel ik ook af met andere groentes, op basis van wat er in het seizoen daar goed bij past.

Het doel van MeatGreen is dat de consument hierdoor minder vlees gaat eten en juist meer groente tot zich neemt. Dit is veel beter voor de duurzaamheid van ons voedselsysteem en bovendien nog gezonder ook. Met deze burgers ervaar je nog steeds de smaak en beleving van biologisch rundvlees, en eet je tegelijkertijd voor de helft meer groente. Het is dus een soort van win-win situatie in het helpen veranderen van de eetgewoonten.


De HAS biedt Proefstudeerdagen aan, zodat je kunt ervaren of een opleiding goed bij je past. Je volgt dan enkele lessen, werkt samen in een projectgroep en ontmoet studenten die de opleiding volgen.

Hoe maak je dit product consistent op smaak en van dezelfde kwaliteit?

Vanuit de HAS en haar partners beschikken we over professionele lab- en productiefaciliteiten. De groentes worden vooraf gekookt of gestoomd, zodat ze beetgaar zijn. Dit wordt dan op een zodanige wijze gemengd met biologisch vlees, dat je bij elke hap beide ingrediënten proeft. Door de uitvoerige tests hebben we nu een heel mooi resultaat.

Wat is jouw doelgroep?

De grootste doelgroep voor burgers van MeatGreen zijn "vleesminderaars". Dat zijn mensen die wel van vlees houden, maar bewust wat minder vlees eten. Ik had voor mijn afstudeerproject ontdekt hoe gigantisch de consumptie van vlees in Nederland is. Dit is niet goed voor het milieu en welzijn van dieren. Daarnaast wordt er vaak te weinig groente gegeten. Veel mensen hebben ook weinig tijd om uitgebreid eten te bereiden. Met de burgers zijn de porties vlees kleiner door de toevoeging van groente. Zo kan ik een positieve bijdrage leveren.

Zijn jouw burgers al verkrijgbaar in de winkels en supermarkt?

MeatGreen zit in de fase van het concept en moet dus nog gelanceerd worden. Het is al wel verkrijgbaar in de winkel van de biologische boerderij de Regte Heijden. Uiteindelijk wil ik graag dat het ook in de retail terecht komt. Daarmee zal ik meer mensen kunnen bereiken. Wat dat betreft ben ik nog aan het uitzoeken welke mogelijkheden er zijn om de productie op te schalen. Ik ben supertrots op mijn innovatie en wil dit graag delen!

www.facebook.com/meatgreen

Pancks! om op te vreten...

Hannah van Berge en Merel Maas zijn oud-Hassers, die ook op de Start Up lane aanwezig waren. Ze hebben mini groentepannenkoekjes ontwikkeld, en in de vorm van poffertjes, waarin wortel, rode biet of doperwten zijn verwerkt. Het is een echte snack voor kinderen. Zonder toegevoegde suikers en kleurstoffen, waarin tenminste 50% groenten is verwerkt. De naam van het product heet Pancks! Het is een slimme vondst want ze hebben de groentesmaak kunnen maskeren. Hierdoor vinden kinderen het lekker en het ziet er nog leuk uit ook. Een gezond alternatief dat volwassenen eveneens niet kunnen weerstaan. Hannah en Merel laten je dus onbewust, bewust snacken! facebook.com/pancksnl

Winnaars Food Experience 2017

Ieder jaar worden bij de HAS de FoodManship Awards uitgereikt. Studente Eveline van Dam bleek daarmee de grote winnaar van de HAS Food Experience 2017 te zijn. De vierdejaars studente in opleiding voor Food Innovation (zie foto in het midden), won maar liefst drie prijzen bij de uitreiking van de FoodManship Awards. Twee keer voor haar eigen project Provito en een keer in een groepsopdracht met het project Purée. Provito stelt veel mensen met kauw- en slikproblemen beter in  staat,  om vlees  makkelijker eetbaar te maken.