kunstenaar toon kelder in beeld bij dagvandevrouwen.nl

Toon Kelder - Romantisch modernist


Toon Kelder (1894-1973) was een onverzettelijk mens. Zijn drang tot vernieuwing ging boven alles. Dat ging zo ver dat hij regelmatig zijn oude werk vernietigde. In dialoog met de constant veranderende samenleving zocht hij telkens naar nieuwe technieken, vormen en stijlen. Kelder verbond zich als kunstenaar niet aan een bepaalde stijl of stroming, maar werkte solitair,  zoekend naar wat voor hem de essentie was. Hij was daarin recht door zee met een uitgesproken mening:


'wie werkelijk iets maakt, staat naakt in het leven'


In de loop van zijn carrière kwam Toon Kelder tot de overtuiging dat in de kunst veel afleidde van waar het werkelijk om ging, en dat je dus moest weggooien om daadwerkelijk iets over te houden. Daarom nam hij halverwege zijn leven afstand van wat hij daarvoor had gekoesterd: zijn figuratieve werk, zijn paradijselijke landschappen en zwoele naakten. Hij beperkte zich meer en meer tot wat hij zag als de ware kern van alle beeldende kunst: zwart, wit, lijn en vlak. Met de weg die hij vervolgens insloeg, verwierf Toon Kelder zich een plaats binnen de modernistische avant-garde  van Nederland, maar hij heeft nooit echt de waardering gekregen die hem op basis van zijn bijzondere oeuvre zou moeten toekomen.

beeld vlnr: Sabijnse Maagdenroof, Masque, Alexandrine (bron Museum Flehite)

Tentoonstelling van 20 februari t/m 12 juni

De mooie tentoonstelling  'Toon Kelder – Romantisch Modernist' laat je kennismaken met een eigenzinnig kunstenaar en zijn artistieke ontwikkeling in al zijn facetten. Tegelijk met de expositie verschijnt onder dezelfde titel een uitgebreide monografie over Toon Kelder, waarin de kunsthistoricus Jaap Versteegh op boeiende wijze het leven en werk van deze ‘Romantisch modernist’ heeft beschreven.

Locatie: Museum Flehite in Amersfoort

Niet iedereen weet het, maar gemeente Amersfoort is al bijna 1.000 jaar oud. Dit zie je terug in de honderden rijksmonumenten en goed geconserveerde binnenstad. Het historische stadsmuseum van Amersfoort is het Museum Flehite. Het is gevestigd in drie historische panden, waar de geschiedenis van deze stad in een permanente tentoonstelling wordt gepresenteerd. En daarnaast zijn er wisselende tentoonstellingen te zien van (inter)nationale kunst, uit de periode van ongeveer 1850 tot 1950. De werken van de in Rotterdam geboren kunstenaar Toon Kelder komen hier dus helemaal tot zijn recht.

De kunstenaar volgde een opleiding bij de Rotterdamse Academie van Beeldende Kunsten en ook bij de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, waar zijn werk geassocieerd werd met de (nieuwe) Haagse Schoolstijl. Een bekend sculptuur van hem, heeft plaats in het Westbroekpark van Den Haag. Deze tentoonstelling is een aanrader, waarbij je tevens kunt genieten van het historische Amersfoort.


Het jaar van de kreeft voor het eerst op toneel, en hoe!


Luk Perceval regisseert bij Toneelgroep Amsterdam één van zijn mooiste lievelingsboeken: Het jaar van de kreeft van Hugo Claus. De voorstelling met Maria Kraakman (Gouden Kalf 2005) en Gijs Scholten van Aschat (Gouden Kalf 1998) gaat op zaterdag 26 maart in de Stadsschouwburg Amsterdam in première en is tot en met 28 mei te zien in Nederland en België.

© foto: Sanne Peper - het jaar van de kreeft
© foto: Sanne Peper - het jaar van de kreeft

Het bekende jaar van de kreeft gaat over een stormachtige relatie. De voorstelling is een aaneenschakeling van absurde, tragikomische en fysiek uitputtende scènes tussen twee reddeloze mensen die niet met, maar ook niet zonder elkaar kunnen. Beide geliefden zitten gevangen in een onontkoombare spiraal van intimiteit en afstandelijkheid, trots en overgave, leven en dood. Een verhaal zonder romantiek, over twee mensen die de liefde ervaren als een noodlot en een missie. Na het succes van In ongenade, dat in 2011 in première ging, regisseert Luk Perceval opnieuw een romanbewerking bij Toneelgroep Amsterdam. Over Het jaar van de kreeft zegt hij: ‘Het is een meedogenloos boek.

Meedogenloos omdat het de liefde toont in haar vergankelijkheid. Het verhaal laat zien hoe de liefde na de eerste verrukking al snel overgaat in valse verwachtingen en een onverdraaglijke ontgoocheling. In deze toneelbewerking staat die breuk tussen verwachting en realiteit in de liefde centraal.'

Werk van Hugo Claus. Regie Luk Perceval met Maria Kraakman, Gijs Scholten van Aschat. Dramaturgie, bewerking Peter van Kraaij. Scenografie Katrin Brack. Ontwerp licht Mark van Denesse. Muziek Jeroen van Veen. Kostuums Annelies Vanlaere. Choreograaf Ted Stoffer. Particulier Mies en Jaap Kamp / Van Meeuwen Kan Fonds.