Ieder mens houdt van een beetje winkelen, en dan hebben we het uiteraard niet over de dagelijkse boodschappen. Winkelen is leuk, vooral als het gaat om de eigen verschijning te verfraaien.

We gaan dolgraag op zoek naar leuke en vooral modieuze kleding. Maar wat is kleding nou eigenlijk, en wat doet het voor de mens? Door de eeuwen heen is er op het gebied van mode ontzettend veel veranderd.

Desondanks komen we geregeld oude mode uitingen weer tegen die uiteraard zijn aangepast naar de huidige tijd. Zo kennen we de goede oude bell-bottom jeans. Helemaal hip, terug van weggeweest en omgedoopt tot de flare pants. Nee, niet te vergissen met square pants!

Het is een prachtige broek, maar zeker niet voor een ieder weggelegd. De één wordt er extreem lijzig en slungelig door. En de ander krijgt er juist een extra peer look van. Wie wil dat niet… Hoe dan ook, ooit was het er al eens, en leuk blijft het toch zeker.

De bell-bottom is in de jaren zestig echter ooit ontstaan vanuit een heel ander soort gedachte. Het werd ook veel gezien in die tijd in de hoogtij dagen van het vrije leven en de vrije liefde. Dit kledingstuk was ook een soort van verzet tegen trendy kledingstijlen en daarmee ook verzet en afwijzing van het kapitalisme.

Het doel ontstond vooral bij jongeren die niet langer meer naar de geijkte modewinkels gingen, maar de gang maakten naar de tweedehands- en dumpwinkels. Ook werd in deze periode veel zelfgemaakte kleding gedragen. Dit was echter niet alleen maar uit protest, maar dikwijls ook vanwege de smalle beurs.

Zelfs het dragen van oude militaire kleding opgesierd met bloemen en vredessymboliek, gaf de weerstand tegen het kapitalisme aan. Tegenwoordig is dat niet meer zozeer de issue en is het eerder verheven tot het pure statement van mode en trends.

Mode is van alle tijden en geeft ook een goed beeld van de tijdperken. Alhoewel, sommige mensen blijven daar ook in steken, en hebben geen idee hoe zich anders te presenteren. Zo nu en dan komt het ook wel voor dat een mode item ooit als zwaar belachelijk werd gezien. En pas na lange verloop van tijd zijn ultieme plek in de mode wist te bemachtigen.

Een goed voorbeeld daarvan is de in de volksmond genoemde Jezus slipper. De nu veel hippere variant daarvan werd opnieuw geïntroduceerd door het merk birkenstock, en zijn kennelijk niet meer aan te slepen. Toch grappig als we bedenken dat het van meet af aan heerlijk zit, en gezond is voor de voeten. Maar het ontwerp in de eerste instantie alleen maar lachsalvo’s tot stand bracht.

Mode is een bijzonder gegeven, want eigenlijk heeft kleding maar één doel en dat is het bedekken van het lichaam. Zoals het de goede oude pief betaamd, ook wel mens genaamd, kunnen en willen we soms wel eens zwaar overdrijven. Te kort, te lang, te dicht, te open, te bloot, te opvallend…. Tja, een ieder heeft zo zijn smaak.

Een ongewenste verplichting echter, zou linksom of rechtsom toch alle alarmbellen moeten doen rinkelen. Niemand zou zich verplicht moeten voelen om iets wel of niet te dragen, en toch gebeurd het. Zo ook in het bedrijfsleven. Kledingvoorschriften of bedrijfskleding is niets nieuws, vaak ook wel handig en soms ook echt nodig. In de meeste gevallen is het helaas alleen nog te vaak verre van modieus te noemen.

In mode stond in vroegere tijden vooral de netheid en degelijkheid voorop. Nou is een dergelijke vorm van nette kleding misschien een beetje achterhaald, en past wellicht ook niet meer helemaal in deze tijd.

Echter…als we alleen nog maar klagen over de gewenste afbakening van de persoonlijke ruimte, in het kader van metoo, dan valt daar best iets voor te zeggen.

Het moge echter wel duidelijk zijn dat we elkaar zeker moeten kunnen identificeren, want een mooi voorbeeld inspireert en doet mogelijk volgen. Dat kan natuurlijk niet als men niet weet wat het voorbeeld is.  Mode is voor iedereen, dus maak je niet dik dun is… Oh nee… mode is mode punt!

Tips; geef je oude kleding weg, het komt altijd een ander van pas – probeer eens iets nieuws buiten je huidige stijl – bewaar niets in de kast voor een speciale gelegenheid, elke dag is speciaal! 


Over ons   Contact   Cookies   Privacy   Auteursrecht  Nieuwsbrief  Dag van de Vrouwen © 2019