lanceren kan je leren van marjan crabtree en denise hulst bij dagvandevrouwen.nl

Ik ben Marjan Crabtree, online ondernemer en heb TheICTgirl.nl opgericht. Ik ben van oorsprong een software programmeur en stel al jaren mijn kennis beschikbaar om vrouwen vertrouwd te maken met de techniek van internet. Dit doe ik op een ‘Jip en Janneke’ manier, zodat vrijwel iedereen het kan begrijpen. Ik heb een aantal online producten gemaakt, waaronder voor het bouwen van je eigen website en het bouwen van je eigen webshop.

Ik ben Denise Hulst, al 20 jaar ondernemer en ben een aantal jaar geleden begonnen met het internet ondernemerschap. Ik ben auteur en heb 11 boeken geschreven, waarmee ik andere auteurs kan helpen in het succesvol maken van hun boek(en), evenals de business rondom hun boek(en). Daarnaast help ik ondernemers om hun online zaak goed op orde te krijgen. Samen met Marjan heb ik het boek uitgebracht; 'lanceren kan je leren'



Wat is lanceren en hoe doe je dat?

Lanceren is op een ongewone manier je product of dienst onder de aandacht brengen van je potentiële klant. Dat doe je op zo’n manier, dat aan het eind van de lanceerperiode, je potentiële kopers staan te trappelen om je product te kopen of dienst af te nemen.

Een goede lancering speelt in op de (koop)prikkels en behoeften van potentiële klanten. Dit doe je ondermeer met een effectief opgebouwde reeks van concrete e-mailberichten, door een bepaalde taal te gebruiken en dicht bij de vragen en oplossingen van je potentiële klant te blijven. Daarmee zorg je dat de klant jou gaat zien als expert op jouw vakgebied, en vergroot je de overtuigingskracht dat jouw product of dienst de vraag beantwoord of de juiste oplossing biedt. Voor klanten is het dan duidelijk dat deze bij jou moeten zijn, omdat zij er 100% van overtuigd zijn dat jij hun kunt helpen.

Wat kun je eigenlijk allemaal lanceren?

Je kunt in principe van alles lanceren: een nieuwe webshop, een nieuwe website, een nieuw product of je nieuwe dienst. Een lancering duurt tussen de 3 en de 6 weken. In die 6 weken heb je intensief mailverkeer met al jouw potentiële klanten. Je geeft hen dan veel waardevolle informatie over jouw aanbod dat aansluit op hun behoefte, of je gaat concreet in op de vragen die zij hebben. Wat je hiervoor nodig hebt is een e-maillijst van de (potentiële) klanten, die jouw website hebben bezocht, weleens iets bij je hebben gekocht, of op een andere manier hebben laten weten geïnteresseerd te zijn in wat jij te bieden hebt. 

In ondernemerstermen noemen we dit: The money is in your list. Mensen hebben zich ooit ingeschreven omdat ze bij jou een oplossing voor een probleem krijgen, een antwoord op hun vraag of een specifiek product. En als mensen zich bij je inschrijven voor jouw nieuwsbrief of tips over jouw onderwerp, product of dienst, dan kun je beginnen met het opbouwen van een goede relatie met de potentiële klant. Mensen kopen niet zomaar op internet bij iemand die ze niet kennen. Ze willen dus eerst weten wie je bent, het idee krijgen dat je hen kan helpen en het jou ook gunnen dat ze bij jou gaan kopen. Know, Like & Trust noemen we dat. Je bouwt een goede relatie op met een (potentiële) klant door deze waardevolle informatie te geven, vragen te beantwoorden en door in te spelen op de behoefte. En als je dat een lange tijd doet, dan gaan ze je vertrouwen. Als je dan een nieuw product of dienst hebt ontwikkeld, kun je gaan lanceren. En dan wordt verkopen niet moeilijk of vervelend, maar juist leuk en effectief. 

Waarom hebben jullie dit boek geschreven?

Veel vrouwen die op internet een webshop hebben of hun diensten en producten via hun website aanbieden, vinden het verkopen moeilijk. En veel vrouwen blijken zelfs een hekel aan verkopen te hebben. Begrijpelijk, want het (harde) verkopen moet je liggen en als je niet goed weet hoe je dat kan doen, dan genereer je minder omzet dan je eigenlijk zou willen. Het onderhandelen vinden vrouwen ook lastig en als je daar ook niets mee hebt, dan wordt het een ongemakkelijke bezigheid. 

Daarom hebben we dit boek uitgebracht als hulpmiddel en introduceren wij het programma 'Lanceren'. 

is er verschil tussen lanceren en verkopen?

Ja, lanceren is in een korte periode intensieve aandacht besteden aan jouw dienst of product, gericht naar jouw potentiële kopers toe. Er zit een begin aan en een eind.

Waarom is dat zo?

Een van de dingen die succesvol blijken te zijn in een lancering, is het feit dat je laat weten dat jouw product of dienst tot een bepaalde tijd te koop is. En daardoor worden potentiële kopers als het ware wakker geschud, en moeten ze een besluit nemen: wel of niet kopen. Als je ‘winkel’ altijd open is, denken veel mensen: ‘Ach, dat komt wel een keer, nu maar even niet’.  

Wat heb je nodig om goed te kunnen lanceren?

Je hebt een e-mailsysteem nodig voor nieuwsbrieven, een goede website en een goed product of een goede dienst. En natuurlijk een lijst van mensen die zich al hebben ingeschreven voor jouw nieuwsbrief. 

Waarom is het belangrijk dat vrouwen leren lanceren?

Lanceren is een sterk en ook leuk alternatief voor het verkopen. Als je weet hoe het lanceren werkt, dan heb je een vaardigheid die je de rest van je ondernemende bestaan kunt gebruiken om een inkomen te genereren.

Wat zouden jullie tegen alle ondernemende vrouwen willen zeggen?

Als je blijft doen wat je altijd al deed, dan veranderd er nooit iets. Soms moet je dingen doen die je niet gewend bent. Lanceren is net zoiets. Iets nieuws en onbekends. Je komt er alleen maar achter als je het probeert. Wij zeggen dan ook: leer lanceren en je wilt nooit meer iets anders. Het 'lanceer' event vindt plaats op 30 juni in Amersfoort; www.lancerenkanjeleren.nl


Hello Radio Live Jos Claessens auteur Dagboek van Bewust Leiderschap op 13 december 2019 presentatie bij Scheltema

Over ons   Contact   Cookies   Privacy   Auteursrecht  Nieuwsbrief  Dag van de Vrouwen © 2019