Tijdens de NextWomen Summit 2017 was er uitgebreid gelegenheid om nader kennis te maken met aanwezige standhouders. Een van de standhouders was RAMA • MISIER executive stylists.

We maakten nader kennis met twee charmant uitziende dames, om meer te weten te komen over styling, want; "styling is everything!"

kunnen jullie iets vertellen over het bedrijf?

Ik ben Christine Rama, een medeoprichter van RAMA • MISIER executive stylists. Met ons bedrijf adviseren en ondersteunen we vrouwen onderweg naar de top, en aan de top van het bedrijfsleven of in de politiek. Dat doen we met wat we noemen; 'garderobe management en styling'. We zijn ongeveer twee jaar geleden gestart met advies in styling en nemen nu voor sommige klanten zelfs het volledige garderobe management uit handen.

Ik ben Maitrie Misier en ook de medeoprichter van ons styling consulting bureau. Daarin zorg ik als creative director dat alles op rolletjes loopt voor de publicaties, brochures, presentaties enzovoort. De algehele styling van onze klanten voor bepaalde gelegenheden doen we samen. We zijn hier een supporting partner van de NextWomen Summit en daar zijn we trots op.

Komen jullie samen er altijd uit, of moet één dan toegeven aan de ander?

Christine; ik denk dat we wat dat betreft wel gewaagd zijn aan elkaar, haha... Maar we zijn ook gelijkwaardig aan elkaar. We komen beiden uit de corporate wereld en brengen daarin samen 25 jaar ervaring mee. Ik ben zelf van huis uit jurist en Maitrie is consultant met een economische achtergrond. We hebben dus onze eigen expertise en eigen taken met verantwoordelijkheden. Dat werkt goed, want we consulteren elkaar waar dat eventueel nodig is, en dat maakt ons een sterk team. We vullen elkaar dus juist heel goed aan.

"ook mannen zijn welkom, we hebben diversiteit hoog op onze agenda staan"

als jullie vacatures hebben, zijn mannen dan ook welkom?

Maitrie; jazeker, graag zelfs! want dat zou ook wat meer dynamiek kunnen geven. Maar het is niet eenvoudig gebleken om geschikte kandidaten te vinden. Er zijn niet veel mannelijke professionals die dezelfde passie met ons delen, en zich dan ook vooral kunnen richten op het adviseren en stylen van vrouwen. Wanneer er bij ons vacatures vervuld kunnen worden, dan kijken we eveneens naar mannelijke kandidaten omdat diversiteit hoog op onze agenda staat. We hebben er alle vertrouwen in dat dit vanzelf op ons pad komt.

Wat maakt RAMA • MISIER onderscheidend in de wereld van styling?

Christine; we zijn het eerste en enige styling executive bureau van Nederland, dat zich uitsluitend richt op vrouwen in de top van het bedrijfsleven, en onderweg daar naartoe of in de politiek. Er is een breed scala aan styling bureaus in de markt die een brede doelgroep bedienen. Wij doen dat bewust niet. Het is weliswaar een kleine groep waar we ons op richten, maar alleen op deze wijze kunnen we onze klanten goed adviseren en gaan we voor de langetermijnrelatie.

Zijn er vrouwelijke rolmodellen die wat extra styling kunnen gebruiken?

Christine; daar hebben we wel een beeld bij. Alleen kan ik hier niet op ingaan, omdat wij discretie garanderen. Er zijn een aantal vrouwen die we graag in ons bestand willen. Als we daar nu openlijk over spreken, dan zou dat in tegenspraak zijn met waar we voor staan.

Wat vinden jullie van de styling van koningin maxima?

Maitrie; fantastisch, en ik ben een behoorlijke fan van haar. Ik heb toevallig een jurk aan van het modehuis Natan die zij zelf ook in haar garderobe heeft. Ze is een charismatische vrouw. Niet alleen vanwege haar stijl in kleding, maar ook haar persoonlijkheid en charisma spreekt mij erg aan. Haar openheid en manier van spreken, hoe ze staat op het podium, echt heel goed!

Hoe ervaren jullie de styling van vrouwen in Nederland ten opzichte van het buitenland?

Maitrie; Nederlandse vrouwen zijn over het algemeen wat bescheidener dan in het buitenland. Zo ervaren wij dat vrouwen een gekleurd jurkje minder snel zullen aantrekken, omdat ze vinden dat ze dan "onnodig" veel opvallen, en ten opzichte van de rest buiten de boot vallen. Ze kiezen vaak voor "safe".  Zo kan een gekleurd jurkje al snel als teveel worden ervaren, terwijl dit juist heel goed kan werken voor een speciale gelegenheid. In het buitenland is datzelfde jurkje een standaard 'piece' in de garderobe en willen vrouwen daarmee laten zien dat ze succes hebben. In Nederland is die denkwijze nog in ontwikkeling en is de voorkeur wat traditioneler. "Als het maar lekker zit" of "Het moet praktisch zijn"...

Christine; ik denk dat er nog best wel veel verbeterd kan worden. Je merkt dat 'gemiddelde' Nederlandse vrouwen vaak hardwerkende vrouwen zijn, en met een nuchtere inslag. Iedereen kent het typisch Nederlandse spreekwoord; "doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg". Ze besteden veel aandacht aan de inhoud van hun werk, maar laten ons inziens nog te vaak steken vallen in hun uiterlijk en voorkomen. Daar willen we binnen onze doelgroep een stukje verandering in gaan brengen. Wanneer je bijvoorbeeld kijkt naar landen zoals Italië en Spanje, dan zie je dat de vrouwen daar over het algemeen meer aandacht besteden aan het uiterlijk. Dat geldt ook voor landen als China en India. In Azië ligt het gemiddelde inkomen lager dan hier, en toch zien we dat daar meer aandacht wordt besteed aan het uiterlijk. Het heeft dus niet altijd te maken met de welgesteldheid en het niveau van inkomen, maar het is meer iets van cultuur en omgangsvormen in een land.

Is het niet voldoende dat vrouwen erkenning krijgen voor de inhoud van hun werk?

Maitrie; ja natuurlijk! Want onderaan de streep gaat het uiteindelijk om de inhoud. Maar helaas werkt het niet altijd zo in de praktijk. Er zijn namelijk meerdere wetenschappelijke onderzoeken naar het voorkomen gedaan, die onderschrijven dat het menselijke brein onbewust de anderen beoordeeld op hun voorkomen. Voordat men bereid is om naar jouw 'inhoud' te gaan luisteren, scant het brein aan de hand van jouw voorkomen of je 'serieus' kan worden genomen. Veel ambitieuze vrouwen zijn inhoud gedreven en besteden niet zoveel aandacht aan hun voorkomen. Hier komen wij dan in beeld door hen te ondersteunen in de ontwikkeling van hun eigen stijl, een garderobe dat altijd goed bij hen past. Dit maakt hen eveneens zelfverzekerder. Ons credo luidt: juiste presentatie = zelfvertrouwen = succes.

Wat kunnen we voor de komende tijd nog van jullie verwachten?

Maitrie; we hebben de ambitie om onze services ook internationaal aan te gaan bieden. En daarnaast zijn we voornemens om een opleidingsinstituut te starten voor winkelbedrijven, gericht op hoogwaardige kleding voor vrouwen. We denken dat onze kennis van toegevoegde waarde kan zijn voor het verkopend personeel in advies en styling.

Wat zouden jullie vrouwen bij deze nog meer willen meegeven?

Christine; kort gezegd is dat ‘Stand up, Speak up’. Doe dat ook met je uiterlijk. Dat is echt wel ons advies. Laat je zelf zien en onderscheid jezelf! Durf je 'personality' te laten spreken met jouw voorkomen.

Maitrie; We zien dat veel topvrouwen bijvoorbeeld wel investeren in een fonds of eigen bedrijf, maar weinig in zichzelf, en dat terwijl ze wel het gezicht zijn van hun bedrijf. Schenk dus wat meer of beter aandacht aan je voorkomen, maar doe het vooral omdat je jezelf dit ook gunt. Create a look as impressive as your resume!


Over ons   Contact   Cookies   Privacy   Auteursrecht  Nieuwsbrief  Dag van de Vrouwen © 2018
KvK-nr: 68172583 Btw-nr: NL857331711B01  Van Eeghenlaan 27 1071 EN Amsterdam