Het Oostendse Mu.ZEE met Belgische kunst is vernieuwd

Het Oostendse Mu.ZEE met Belgische kunst is vernieuwd


Het Oostendse Mu.ZEE heeft de coronaperiode aangegrepen om het museum grondig te vernieuwen. Naast het strippen van het iconische gebouw met de indrukwekkende glazen gevel, een voormalig warenhuis uit 1948, wordt door een multidisciplinair team gewerkt aan een compleet nieuwe presentatie.

Foto gevel: Lucy Mc Kenzie, Te Kust en te keur, tentoonstelling 2013. Foto Els Verhaeghe, Oostende. Afbeelding header, De storm - 1936 van Jean Brusselmans. Bron: Collectie Mu.zee.

De internationaal gerenommeerde collectie Belgische kunst van 1880 tot nu wordt voortaan onderbracht in de centrale ruimtes van het gebouw. Circa 200 kunstwerken worden in een 'losse chronologie' getoond in wisselende ensembles die aanzetten tot verschillende ‘lezingen’ van de canon van de Belgische kunstgeschiedenis. Het museum is vanwege de werkzaamheden sinds 18 januari 2021 gesloten voor het publiek en heropent de deuren op 1 juni 2021.

Mu.ZEE: dé plek voor Belgische kunst waar het verzamelplezier van de muren afspat.

Dominique Savelkoul, directeur Mu.ZEE: "Als nieuwkomer in de Vlaamse museumsector heb ik het voorrecht om Mu.ZEE met een frisse blik te benaderen. Bij mijn aantreden begin 2020 bespeurde ik zowel intern als extern een grote behoefte aan meer focus en een nieuw elan. Ondanks, of misschien wel dankzij, de coronacrisis hebben we ervoor gekozen om momentum te creëren en radicaal nieuwe keuzes te maken. In sneltreinvaart hebben we een topteam bij elkaar verzameld en hebben we plannen gesmeed. Ik heb er alle vertrouwen in dat het museum zichzelf na de heropening steviger kan neerzetten als dé plek voor Belgische kunst waar het verzamelplezier van de muren afspat."

Collectie Mu.zee. Links: René Magritte, Le Forgeron, 1920 ©Sabam Belgium 2021 - Rechts: Léon Spilliaert, De duizeling, 1908.

Warenhuis uit 1948 teruggebracht naar zijn industriële basis voor de kunst

De oorspronkelijke functie van het gebouw, een warenhuis waarin de bezoeker vrij kan circuleren, vormt een belangrijk vertrekpunt bij de nieuwe artistieke keuzes en de manier waarop de collectie zal worden getoond. Om het idee van een open, transparante structuur te realiseren waarin vrijuit kan worden gedwaald, is het modernistische bouwwerk uit 1948 van architect Gaston Eysselinck gestript en teruggebracht naar zijn ruige, industriële basis.

De plannen hiervoor zijn ontwikkeld door Rotor, een  Brussels architectencollectief dat bekendstaat om het hergebruiken van (bouw)materialen. Zij realiseerden tevens het ontwerp voor de inrichting en hebben ook hierbij zoveel mogelijk gebruikgemaakt van de aanwezige materialen.

De nieuwe collectie gepresenteerd in losse chronologie en wisselende ensembles

 Afbeelding Luc Tuymans, Wolken, 1986. Collectie Mu.ZEE

©Luc Tuymans

De nieuwe collectietentoonstelling beslaat in totaal twee hoofdverdiepingen en drie kleinere overschouwende balkons. Daarbinnen wordt de collectie op een losse chronologische manier in wisselende ensembles gepresenteerd.

Deelcollecties van publiekslievelingen als James Ensor, Léon Spilliaert en Raoul Servais worden niet langer in aparte museumvleugels getoond, maar in de nieuwe opzet geïntegreerd binnen het grotere collectieverhaal.

Centraal in de benadering staat een onderzoekende houding naar de eigen collectie, die door haar complexe ontstaansgeschiedenis erg breed en - door de verschillende visies op kunst en op het oeuvre van kunstenaars - op onderdelen nog onvolledig is.

Hiermee verkent Mu.ZEE als het ware het DNA van haar eigen collectie, die nooit af is, en schept het een kader voor mogelijke uitbreidingen van de collectie.

Deze aanpak, waarbij jaarlijks wissels worden voorzien, stelt het museum in staat om meerdere 'lezingen' te geven van dezelfde collectie en andere verhalen uit de Belgische kunstgeschiedenis te vertellen.

Mu.ZEE is het Enige kunstmuseum aan zee met meer dan 8000 Belgische kunstwerken

Mu.ZEE is hét kunstmuseum aan zee voor Belgische kunst. Het is de enige plek in de wereld die focust op moderne en hedendaagse kunst uit België, van 1880 tot vandaag. De collectie bevat meer dan 8.000 werken en reist langs de verschillende tijdsperiodes en stijlen, met België als rode draad.

Ze bevat werken met grote internationale allure, van Oostendse vertrouwelingen als James Ensor, Léon Spilliaert en Constant Permeke, tot gangmakers als Frits Van den Berghe, Roger Raveel, Raoul De Keyser, en minder bekende, maar evenzeer interessante kunstenaars als Marthe Wéry, Jacques Verduyn en Walter Swennen.

Alle kunstenaars in de collectie zijn gekozen omwille van hun bijdrage aan de geschiedenis en ontwikkeling van Belgische kunst, dus niet alleen omwille van hun nationaliteit. Ze zijn ofwel in België geboren, ofwel aanbeland, en soms weer vertrokken.

Enkele opmerkelijke topstukken uit de Belgische kunstcollectie vanaf 1880

Tot de absolute topstukken behoren De IJzertijd - 1953 van Paul Delvaux, De Duizeling - 1908 van Léon Spilliaert, De Bloemenhoed - 1883 van James Ensor, Zelfportret - 1916 van Georges Vantongerloo, Wat begrijpen we eigenlijk - 1970 van Roger Raveel, De storm - 1936 van Jean Brusselmans, Dynamische uitdrukking van de beweging van een danseres - 1914 van Jules Schmalzigaug, De baadsters - circa 1920 van Théo Van Rysselberghe, Le Forgeron - 1920 van René Magritte, Transistormeisje - 1974 van Jacques Verduyn, Wolken - 1986 van Luc Tuymans, De Matrasdrager - 2001 van Philip Aguirre, Département des aigles - zonder datum van Marcel Broodthaers en Alterscapes Playground - 2015 van Otobong Nkanga.

Deze bijzondere collectie is in 2008 ontstaan door het samenbrengen van de museale collecties van Stad Oostende en de Provincie West-Vlaanderen - nu de Vlaamse Gemeenschap.