Netflix kantoor in Amsterdam
Netflix crew voor creative equity

Netflix voor meer diversiteit en inclusie in haar producties


Ruim een jaar geleden publiceerde Netflix een groot onderzoek waarin de diversiteit van acteurs, actrices en makers in haar producties was geanalyseerd. Met dit onderzoek werd enerzijds gekeken naar geslacht, ras, etniciteit, lgbtq+ en handicap. Achter de camera werd ook gekeken naar het geslacht, ras en etniciteit van het belangrijkste personeel. De uitkomst van dit onderzoek  leidde tot een investering van 100 miljoen dollar.

Netflix crew hoofdfoto © Ryan Tian

The Annenberg Inclusion Initiative verzorgde dit onderzoek, geleid door dr. Stacy L. Smith

Het onderzoek werd samen met Netflix verzorgd door The Annenberg Inclusion Initiative, een onderdeel van de Annenberg School for Communication & Journalism aan de University of Southern California. Dr. Stacy L. Smith is de oprichter van dit initiatief en ook associate professor aan deze universiteit. Ze doet onderzoek naar geslacht, ras, lgbt-status, handicap en leeftijd op het 'scherm'. En filmisch inhoudelijk kijkt ze achter de 'camera' naar geslacht, ras en etniciteit. Smith kijkt ook naar de barrières en kansen voor vrouwen, evenals naar ondervertegenwoordigde groepen in entertainment.

  • Uit het rapport bleek dat Netflix gendergelijkheid heeft gerealiseerd in de meest prominente rollen. Over het geheel genomen waren 52% van alle hoofdrollen voor meisjes en vrouwen en co-leads in films en series. En 48,4% van alle geëvalueerde films en 54,5% van de series, werden aangestuurd door vrouwelijk geïdentificeerde leads en co-leads.
  • Het rapport vermeldde ook dat Netflix haar inzet voor raciale en etnische inclusie door de tijd heeft zien toenemen. In 2018 en 2019 werd dit al gerealiseerd voor de lead, co-leads en hoofdcast in verhouding tot de Amerikaanse bevolking.
  • Daarentegen werd wel geadviseerd om op het gebied van storytelling meer specifieke raciale- en etnische groepen aan te spreken, waaronder latino’s en Aziaten. Dit advies betrof ook de lgbtq+ gemeenschap en mensen met een handicap, want die zien zichzelf nauwelijks terug op het scherm.

Investering van 100 miljoen dollar en oprichting van het Netflix Fund for Creative Equity

Netflix kondigde een investering aan van 100 miljoen dollar om haar strategie voor diversiteit en inclusie uit te bouwen. Dit wordt verspreid over vijf jaar en is mede gebaseerd op de uitkomsten van voornoemd onderzoek.

Daarnaast werd ook het Netflix Fund for Creative Equity opgericht. Via dit fonds zal Netflix externe organisaties ondersteunen die zich inzetten voor het creëren van gelijke kansen in de tv- en filmindustrie, evenals op maat gemaakte Netflix programma's die gaan helpen om nieuwe talenten te identificeren, deze op te leiden en arbeidsbemiddeling te bieden bij het vinden van banen in tv en film. Netflix zegt ook toe om tot 2026 elke twee jaar een update van dit onderzoek te geven.

Netflix Fund for Creative Equity in de actualiteit

In de afgelopen 12 maanden heeft Netflix samengewerkt met meer dan 25 organisaties wereldwijd. Via het fonds is 14.5 miljoen dollar uitgetrokken voor programma's om ondervertegenwoordigd creatief talent verder op weg te helpen in de tv- en filmindustrie. Daarvan is meer dan 5 miljoen dollar specifiek bestemd voor de ondersteuning van talentvolle vrouwen! Verschillende van deze programma's hebben nieuwe filmmakers al in staat gesteld om hun vakmanschap aan te scherpen door mentorschap en verdere ontwikkeling. Er is ook de kans geboden om korte films te maken.

Netflix Fund for Creative Equity blijkt een succes met haar eerste editie voor vrouwelijk talent

Netflix Creative Equity Fund presenteert vrouwelijk talent

Netflix Becoming Maestre © Virginia Bettoja

De eerste editie van het fonds om vrouwelijk talent in films en series te ondersteunen blijkt een succes. Onlangs hebben de Accademia del Cinema Italiano met de David di Donatello Awards en Netflix, de namen bekendgemaakt van vier vrouwelijke professionals die hebben deelgenomen aan de 1e editie van 'Becoming Maestre'. De vrouwen zullen een baan krijgen als assistent bij een Italiaanse film of tv-serie waar Netflix bij betrokken is. Deze vrouwen zijn: Emma Gasparini Papotti - regie, Elisabetta Giannini - montage, Provvidenza Tesauro - geluid en Martina Zerpelloni - cinematografie, zie foto.

Tumult bij Netflix door dalende cijfers leidt tot ontslagrondes en meer...

Netflix kondigde onlangs aan dat er honderden mensen worden ontslagen door minder betalende gebruikers en een dalende beurskoers. Volgens Sergio Ezema, hoofd HR Netflix, gebeurt dit niet op basis van de individuele kwaliteiten, maar in het belang van de onderneming - bron IGN. Het is dan aan te nemen dat er een 'last in, first out policy' wordt gehanteerd. Maar soms zijn de gronden daarvoor een beetje blurry. Zo werd onlangs de award-winning acteur Frank Langella ontslagen voor ongepast gedrag. Dit was op de set van de Netflix-serie 'The Fall of the House of Usher'. Hij had namelijk in een liefdesscène zijn hand niet exact op het been geplaatst van de tegenspeelster, waar het 'juridisch' gezien wel had gemoeten. Tja, de tijden van weleer zijn veranderd. Maar het zet je wel te denken: bye, bye method acting...

Als Langella nou letterlijk in haar been had gebeten, dan zou dat niet zo blurry zijn. De acteur die in 1979 de rol van Dracula had, voelde zich duidelijk gecancelled.

De gezegde luidt: waar rook is, is vuur. Het blijkt een extra hard gelach voor de acteur, die vader is van een zoon en dochter uit een relatie met zijn ex-vrouw. Er wordt namelijk ook gespeculeerd dat hij biseksueel zou zijn. Deze geaardheid valt onder de noemer lgbtq+...
En laat dit nou net de doelgroep zijn waar Netflix haar arrows of love op heeft gericht: that's quite a pickle.

Auke Busschops van Time 2 Play

Aukje Busschops over kijken naar Netflix, maar niet kopen


Als je binget, heb je vrienden: een onderzoek naar het delen van Netflix-accounts. Een avondje films en series kijken op de bank, op kosten van vrienden of familie? We maken ons er bijna allemaal weleens schuldig aan: het gebruik van Netflix of andere streamingdiensten, met het account van iemand buiten je gezin. Wereldwijd liften er zo’n 100 miljoen mensen mee op het Netflix-account van een ander. Maar hoe lang nog?

Portretfoto links © Aukje Busschops

Wie ben je, waar kom je vandaan, en wat is jouw achtergrond op het gebied van werk en carrière?

Mijn naam is Aukje Busschops. Ik ben geboren in 'haringstad' Enkhuizen, maar die haringen heb ik onlangs ingeruild voor de stad van de sardientjes: Lissabon. Vanaf deze plek doe ik wat ik de afgelopen 13 jaar voornamelijk vanuit Hilversum heb gedaan, namelijk werken in de media. De afgelopen jaren veelal voor radiostations en online redacties, maar altijd met een pen in mijn hand. Want schrijven is wat ik het liefste doe.

Je hebt duidelijk affiniteit met entertainment. Waarom spreekt dit jou zo aan?

Entertainment is natuurlijk nogal een ruim begrip. Maar een onverwacht mooi liedje op de radio, een avond live muziek, verrast worden door een goede film, een podcast die je aan het denken zet; gelukkiger kun je mij niet krijgen. Juist omdat het kan verrassen en het je op andere gedachten kan brengen.

Jullie hebben onderzoek gedaan naar het gebruik van Netflix. Wat is er precies gaande?

Hoe vaak gebeurt het niet dat je bij vrienden of familie op de bank ploft, Netflix wordt aangeslingerd en er een account van een buurman of een collega tevoorschijn komt. Officieel gaat het tegen de regels van Netflix in om je account te delen met mensen buiten je gezin.

Maar laten we eerlijk zijn, we maken ons er allemaal weleens schuldig aan. Toch is het voor Netflix behoorlijk balen, op zijn zachtst gezegd. Zij heeft dit jaar voor het eerst te maken met een afname in abonnees. Bij Time2play waren we benieuwd hoe dat in Nederland zit en op welke schaal er wordt meegelift op Netflix-accounts.

Wat is de voornaamste reden dat je dit onderzoek met ons wilt delen?

Behalve dat het inzicht geeft in ons Netflix-gebruik, is het misschien ook een kleine waarschuwing. Want Netflix heeft al aangekondigd dat ze het delen van accounts dit jaar definitief gaan verbieden. In Chili, Costa Rica en Peru is dat al het geval. Daar is nu een test aan de gang waarbij mensen extra moeten betalen voor het delen van een abonnement. Niet het einde van de wereld, zou je denken. Maar uit ons onderzoek blijkt dat 77% van de 'meelifters' geen eigen abonnement afsluit als ze niet meer kunnen meekijken bij een ander. Dus die paar euro extra maakt wel degelijk een verschil.

Hoe komt het dat consumenten geneigd zijn om zich niet altijd aan de regels te houden?

We zijn gewend dat alles altijd en overal voorhanden is. Dat geldt ook voor het aanbod op streamingdiensten. Als een Amerikaanse site schrijft hoe goed het nieuwe seizoen van Atlanta of van Game of Thrones is, willen we het direct van voor tot achter kunnen zien. Ook als het in Nederland nog niet is verschenen.

Dus blijven we net zo lang zoeken tot we in die behoefte zijn voorzien. Ook op illegale sites. Sterker nog: uit ons onderzoek blijkt dat dit de belangrijkste reden is, dat mensen films of tv-programma’s via illegale bronnen bekijken. Simpelweg omdat het niet beschikbaar is via de legale wegen. Blijkbaar wint onze behoefte en nieuwsgierigheid het van onze morele bezwaren. 

Je hebt vele jaren productie en journalistiek gedaan bij landelijke radiostations, wat nu?

Werken bij de radio was een meisjesdroom. De radio stond bij ons thuis altijd aan. Ik maakte mijn huiswerk terwijl ik naar 3FM luisterde en heb cassettebandjes vol krakkemikkige opnames van de Top 40.

Toch leek Hilversum voor een iets te verlegen meisje uit Enkhuizen héél ver weg. Maar niets bleek minder waar. Misschien is het vergelijkbaar met die vastberadenheid die mensen ervaren als ze hun zinnen hebben gezet op een bepaalde serie: als je iets heel graag wil, dan ben je bereid er lang en hard voor te werken. Dat heb ik gedaan. Heel veel jaren en met heel veel plezier. En ik sluit niet uit dat ik dat wil blijven doen. Maar soms komen er andere meisjesdromen voorbij. Werken en wonen in Portugal was er zo één. En waarom zou ik niet proberen om ook déze droom uit te laten komen?

Het verhuizen naar Portugal lijkt een grote stap, wat was voor jou de aanleiding om dit te wagen?

Mijn favoriete zin is John Lennons: "Life is what happens to you while you're busy making other plans."

Ik heb geleerd dat dingen altijd anders lopen dan je vooraf denkt. Grote kans dat ik nooit in Portugal was beland als ik mijn Portugese vriend niet had leren kennen. Maar dat is ook meteen het mooie van het leven, toch? Ik probeer dan ook maar weinig plannen te maken of grootse doelen te stellen. Ik wilde vooral deze kans grijpen en het avontuur aangaan. En heel veel pasteis de nata eten in de zon natuurlijk.

Welk advies zou je willen meegeven aan anderen die overwegen te verhuizen naar het buitenland?

Als de tranen van geluk in het land van bestemming groter zijn dan de tranen van verdriet bij vertrek op Schiphol: doe het!