Grootste Graffiti & Street Art museum ter wereld


Amsterdam heeft het; de grootste Graffiti & Street Art museum ter wereld. Met haar toepasselijke naam STRAAT biedt het museum context aan de kunstvorm die niet meer weg te denken is uit het straatbeeld van nu, huizenhoog, kleurrijk en divers. In de voormalige Lasloods op het Amsterdamse NDSM-terrein worden werken van nationale en internationale kunstenaars tentoongesteld. In zo'n 50 jaar is het van een illegale underground activiteit uitgegroeid tot een legitieme kunstvorm. Sterker nog: "het is een van de grootste kunststromingen van onze tijd."

STRAAT biedt context aan kunst die normaal gesproken alleen in het voorbijgaan te zien is

Het STRAAT Museum biedt context aan kunst die normaal gesproken alleen in het voorbijgaan te zien is.

Door het open karakter van de locatie blijft ook binnen het straatgevoel behouden, waardoor de werken nog beter tot hun recht komen. Door het glazen dak en de open structuur van het gebouw verandert het licht binnen mee met buiten. De ruim 7.000 m2 grote loods is ingedeeld als een stad met straten, pleinen en kruisingen om het straatgevoel verder te versterken.

Kleurrijke illustraties van Zenk One

De Nederlander Zenk One is een van vele kunstenaars die bij STRAAT hebben geëxposeerd. Met al meer dan 20 jaar ervaring in het vak, bestaat zijn werk uit illustraties, muurschilderingen, schilderijen en grafische vormgeving. De realistische kenmerken gecombineerd met de grafische touch zijn typerend voor zijn illustraties en springen direct in het oog. Al helemaal wanneer hij teruggaat naar waar het allemaal begon op 16-jarige leeftijd, door de fotorealistische onderdelen met een spuitbus te creëren.

Dynamische graffiti van ZURIK

Geboren in Colombia en momenteel woonachtig in Barcelona, laat graffiti writer en graphic designer ZURIK zich inspireren door de dynamische en kleurrijke stijlen van graffiti. Ze wijkt wijkt af van de gevestigde regels door te spelen met organische, geometrische en technische aspecten, wat haar werk uniek en enorm herkenbaar maakt. Met haar werken richt ze zich vooral op murals in publieke ruimtes, wat haar een perfecte fit maakte voor STRAAT.

David Roos, curator en creatief directeur van STRAAT, over het museum: "Street art is een steeds groter wordend onderdeel van het huidige straatbeeld. De kunstwerken die op straat te vinden zijn, zijn dynamisch, kleurrijk en actueel. STRAAT brengt buiten naar binnen, geeft Street art een podium en biedt context aan de werken. We vertellen het verhaal van de straat aan de hand van een collectie die op een natuurlijke manier is ontstaan, hier in de loods. Alle werken zijn gemaakt waar ze te zien zijn, net als op straat. Dat maakt STRAAT zo bijzonder."

STRAAT is gevestigd in de voormalige lasloods, nu een rijksmonument, met op de gevel de iconische mural van Anne Frank van de hand van Braziliaans kunstenaar Eduardo Kobra.

Werk van post-graffiti-makers  in De Glasfabriek Schiedam


Het Stedelijk Museum Schiedam roept post-graffiti-makers op om mee te doen aan de tentoonstelling Glashard. Post-graffiti in De Glasfabriek Schiedam. Je kunt aan de slag in de Open Call-loods op het terrein. "We willen jonge kunstenaars een kans geven", zegt museumdirecteur Anne de Haij. "Op deze manier krijgen ze een plek op een internationaal podium van kunstenaars met wortels in de graffiti-scene". De tentoonstelling loopt t/m 16 januari 2022. De Open Call-deelnemers zijn op zaterdag tijdens de looptijd van de tentoonstelling aan het werk. Aanmelden kan t/m 1 december 2021 via de website van het museum. Het aantal plekken is beperkt, je krijgt bericht of je wel of niet bent geselecteerd.

Kunstenaar Olivier Schimmel aan het werk in de Open Call-loods

Kunstenaar Olivier Schimmel aan het werk in de Open Call-loods. Fotografie: Aad Hoogendoorn. Olivier heeft een opleiding gevolgd aan de toenmalige Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving  in Den Bosch. In

zijn werk tracht hij de snelheid van gebeurtenissen te vatten, evenals emoties uit het dagelijks leven. Het schilderen is voor hem een soort gevecht, een strijd met zichzelf en de chaos, hetgeen hij probeert te temmen door middel van materialen en technieken.

Street art promotor Stickit voor publicatie van werken uit de open-call-loods

"Deze fabriekshal is dé perfecte locatie voor post-graffiti", zegt Jeroen van Mourik, oprichter van het platform Stickit die de graffiti-scene goed kent". "We gaan 'm samen met makers uit de scene onder handen nemen". Van Mourik is verantwoordelijk voor de selectie van de deelnemers. De kunstenaars gebruiken verf- en ander restmateriaal uit de opslag van Opperclaes, het curatorenduo van de tentoonstelling. Aan het einde van de tentoonstelling Glashard brengt Stickit een publicatie uit met de werken die in de Open Call-loods zijn gemaakt.

Street Heroines, female graffiti and street artists


Street Heroines is a feature-length documentary celebrating the courage and creativity of women who
despite their lack of recognition have been an integral part of the graffiti and street art movement since
the beginning. Authentic vérité storytelling woven between an interview-driven narrative, Street Heroines juxtaposes the personal experiences of three emerging Latina artists from New York City, Mexico City, and São Paulo as they navigate a male-dominated subculture to establish artistic identities within chaotic urban landscapes.

Street Heroines who use art in the public space to generate change and empower others

Punctuated by historical anecdotes from pioneering artists Lady Pink, Claw Money, Nina Pandolfo, Swoon,
Lady Aiko, iconic graffiti photographer Martha Cooper, and others, Street Heroines is the first-of-its-kind documentary to capture the collective outcry of female street artists from around the world, shining a light on their mission for creative expression and their endeavors to overcome sexism through art.

While numerous graffiti genre documentaries feature familiar names such as Banksy and Shepard Fairey,
Street Heroines infiltrates this masculine space by legitimizing women’s voices within an unquestionably
important movement that symbolizes far more than the sum of its parts. Now, in the wake of #MeToo and
Time’s Up, which have had astounding repercussions for women’s justice, there is no time more relevant for
a film that exposes the struggles of female artists worldwide and situates them within the global conversation.

A bastion of female empowerment, Street Heroines gives visibility to fearless artists who create their own
opportunities in the name of women’s rights, gender, and economic equality, increased accessibility to the
arts, and the celebration of cultural identity. Celebrating the courage and creativity of female graffiti and street artists worldwide, Street Heroines envisions a world where young women and girls are encouraged early to pursue a creative path, to find their voice, and to make their mark on the world in service of gender equity, community, and social justice.

Interview with director and producer Alexandra Henry


Alexandra Henry is an award-winning creative producer and director based in New York City. Her personal and commercial work in film and branded content production has taken her to over 15 countries across four continents. Focused on making impactful and culturally relevant work, Alexandra believes that visual communication is the most effective tool in amplifying messages that inspire social change.
Her passion for art, music, and language is evident in her photography, music videos, and documentaries.
Alexandra has been twice recognized as a CurateNYC Emerging Artist and she was recently selected as one
of 32 filmmakers by SHOOT Magazine for their New Directors Showcase 2019.

What touched you while making this documentary?

During the filmmaking process I realized that my connection to the artists that I featured in Street Heroines was found in the shared desire to prove ourselves in these non-typical career paths for women. While they were using the street to pave a way for other women to participate in the street art culture, I too was making strides for women in photography and film. The fact that we persevered with few role models or mentors further empowered me to finish the project at all costs. Now we are role models for the next generation of creatively inclined girls!

What do you hope to accomplish with this documentary?

At first my goal was to give voice to underrepresented women who have contributed to graffiti and street art culture for decades. It's a subject I have followed since I was a teenager, however I didn’t consider women to be part of it until I was much older and saw first-hand two girls spray painting in the street one day in New York City. When I started to research women in the movement, it was clear that not much had been written or documented on them, save for Lady Pink. Street Heroines was to be my gift to the culture and ideally inspire others to tell more stories of the countless women who make art in the public space. The more we document and discuss the importance of art made by women, from all backgrounds, the sooner we de-stigmatize street art and embrace its transformative power. I think Street Heroines makes a good argument that women can accomplish anything.

What did you learn from this?

This is my first feature and I shot much of it myself, before I was financially able to bring on skilled cinematographers. From a technical angle, my artistic craft evolved from photography to filmmaking. Additionally, I learned how to edit which is an invaluable skill as a storyteller. I speak other languages so that gave me another level of access into the worlds of the artists and allowed me to establish an intimacy in the interview process as well. My biggest takeaway, however, is realizing that to be a good director, you have to be a great producer. I produced this film, while also working as a freelance commercial producer for global clients like Pepsi and Gatorade. While Street Heroines took many years to finish, in the end, I can say I learned how to make a documentary film!