TEFAF weer naar Maastricht voor nieuwste editie in juni

TEFAF weer naar Maastricht voor nieuwste editie in juni


The European Fine Art Foundation (TEFAF) keert voor de 35ste editie terug naar Maastricht. Op de kunstbeurs wordt een selectie van nieuwe ontdekkingen en tal van  topstukken onthuld. TEFAF Maastricht wordt gehouden van 25 tot en met 30 juni 2022 en wordt algemeen beschouwd als 's werelds belangrijkste beurs voor de beeldende kunst, antiek en design. Ongeveer de helft van het aanbod op de beurs bestaat uit traditionele  schilderkunst van de Oude Meesters, antiek en objecten uit de klassieke oudheid. De andere helft bestaat uit moderne- en hedendaagse kunst, design uit de 20ste eeuw, fotografie, sieraden, en werken op papier.

TEFAF, ooit klein begonnen en tegenwoordig van grote betekenis voor Maastricht en haar regio

De beurs begon in 1975 als Pictura Fine Art Fair, een kunstbeurs met 28 deelnemers in de inmiddels niet meer bestaande Eurohal. In 1985 besloot deze beurs   gezamenlijk verder te gaan met antiekbeurs Antiqua onder de naam Antiquairs International & Pictura Fine Art Fair. In 1988 verhuisde de beurs van de Eurohal naar het nieuwe beursgebouw MECC en in hetzelfde jaar werd de naam gewijzigd in The European Fine Art Fair (TEFAF). Vanaf 2016 breidde de beurs uit naar New York om grotere naamsbekendheid te krijgen.

TEFAF is ook een belangrijke stimulans voor de lokale economie en het culturele leven in Maastricht. Alleen al de opbouw van de beurs levert 50.000 manuren werk op en voor de aankleding van de beurshal zijn ruim 150.000 verse bloemen nodig. Voor de Maastrichtse hotels, restaurants, cafés en winkels betekent de beurs een periode van grote drukte. Rondom de beurs vinden  dan ook tentoonstellingen, concerten en evenementen plaats. Zo halen zes grote kunstgaleries in Maastricht jazz en klassieke muziek in huis. Dit in het kader van de Secret Gallery Sessions: Where Art Meets Music.

Jean-François Heim presenteert bijzonder werk van de beroemde schilderes Artemisia Gentileschi

Galeriehouder Jean-François Heim presenteert op TEFAF een fraai zelfportret van de Italiaanse schilderes Artemisia Gentileschi. Op een groot aantal kunstwerken van Gentileschi staan krachtige vrouwelijke personages afgebeeld. Op dit schilderij portretteert de schilderes zichzelf als Cleopatra op haar sterfbed. Galeriehouder Heim neemt al sinds 1992 deel aan TEFAF in Maastricht en verleent tevens advies in kunstsponsoring met zijn achtergrond in de rechten. Momenteel bereidt hij een tweede boek voor over de schilderijen van de Salon in de jaren van de Franse Revolutie (1789-1799).

Links werk van Artemisia Gentileschi. Rechts werk van Michaelina Wautier. Beeld rechts © René Gerritsen.

Galerie Bijl-Van Urk presenteert de Vlaamse barokke schilderes Michaelina Wautier

Galerie Bijl-Van Urk toont een prachtig schilderij van de Vlaamse schilderes Michaelina Wautier. Dit portret is een belangrijke aanvulling op het oeuvre van Wautier die nog maar sinds kort erkenning krijgt. Het betreft een gehistoriseerd portret van een man als Jakob, echtgenoot van Rachel, en vormt een nieuw bewijs voor haar uitzonderlijke talent als portretschilder. Veel van haar werk is geruime tijd aan andere kunstenaars toegeschreven, zoals Thomas Willeboirts Bosschaert, Jacob van Oost, haar broer Charles Woutier, Pierre Bedeau en zelfs voornoemde Artemisia Gentileschi. In tegenstelling tot de gangbare opvatting dat vrouwelijke kunstenaars een voorkeur hadden voor kleine formaten, maakte Michaelina grote tot zeer grote schilderijen.



Voorzitter Hidde van Seggelen zegt over TEFAF Maastricht:"Ik spreek namens al onze kunsthandelaren als ik zeg hoe spannend het is om terug te keren voor de 35ste editie van TEFAF Maastricht. De rijkdom aan geschiedenis en deskundigheid die onze exposanten vertegenwoordigen is steevast buitengewoon en dit jaar vormt daarop geen uitzondering. Voor dit jaar zijn we verheugd dat we aansluiten bij een aantal evenementen op het gebied van kunst en cultuur dat tegelijkertijd met TEFAF Maastricht wordt gehouden. Europa wordt hiermee in juni een bestemming bij uitstek voor wereldwijde verzamelaars en liefhebbers van kunst.”


Geen enkele andere kunstbeurs kent een vergelijkbaar aanbod aan kwaliteit, reikwijdte en diepgang van kunstwerken onder één dak. TEFAF Maastricht brengt 242 dealers bijeen. 215 kunsthandelaren exposeerden al eerder op de beurs, voor 21 exposanten is het een primeur en 6 exposanten nemen deel aan de TEFAF Showcase. Deze kunsthandelaren vertegenwoordigen samen twintig landen in totaal. En ongeveer 80% van het wereldaanbod aan oude meesters is hier te zien.

Spectaculaire onthulling op TEFAF door aankoop kunstwerken Caspar van Wittel

Museum Flehite heeft twee topwerken van de Amersfoortse schilder Caspar van Wittel (1653-1736)  verworven. De aanwinsten zijn voor het eerst in Nederland te zien op de kunstbeurs TEFAF Maastricht in de stand van Vereniging Rembrandt. Kunstwerken van Caspar van Wittel zijn zeldzaam in de Collectie Nederland. Voorheen kon geen enkel Nederlands museum een olieverfschilderij van hem tonen.

Caspar van Wittel, Gezicht op de Tiber in Rome met de Engelenburcht. Beeld © René Gerritsen.

Vereniging Rembrandt schonk een uitzonderlijk hoog bedrag van ruim 2 miljoen euro aan Museum Flehite omdat de 'Van Wittels' van groot belang zijn voor het Amersfoortse museum. In totaal betaald het museum een bedrag van ruim 3 miljoen euro. Dit is de duurste aankoop uit haar geschiedenis.

TEFAF hanteert procedure om roofkunst uit te sluiten, helaas blijkt dat niet altijd mogelijk

TEFAF is een non-profit organisatie die zich inzet voor kennisontwikkeling en diversiteit op de internationale kunstmarkt. Deelname aan TEFAF is voorbehouden aan gerenommeerde galeries en kunsthandelaren. Jaarlijks nemen zo'n 250 handelaren uit ca 20 landen deel. De organisatoren verzekeren zich van de kwaliteit, conditie en de echtheid van de geëxposeerde voorwerpen door alle werken te laten keuren door een team van ca. 170 experts, onderverdeeld in circa 28 commissies.

Daarbij is ook het Art Loss Register betrokken om roofkunst uit te sluiten. Deze procedure neemt drie dagen in beslag en gaat vooraf aan de beursopening. Ondanks al deze voorzorgen werd een metalen bijl van koning Shulgi ontdekt op de beurs van 2005. Het betreft een uit een graf geroofd artefact d.d. 2100-2000 v. Chr. dat niet op legale wijze Irak verlaten heeft. Men bezorgde het terug aan het land van herkomst, bedoeld voor het Nationaal Museum van Irak.

TEFAF New York 2022 toont meesterwerken in alle categorieën

TEFAF New York vond plaats in de Park Avenue Armory (zie banner) en Wade Thompson Drill Hall in New York van 6 t/m 10 mei 2022. Op TEFAF New York werden door 91 kunsthandelaren voorwerpen aangeboden die variëren in stijl, periode, cultuur en medium. Rond 78 dealers exposeerden al eerder op de beurs en voor 13 exposanten was het een primeur. Samen representeren de kunsthandelaren 14 landen in totaal.

De beurs werd bezocht door ongeveer zestig musea en kunstinstellingen, waaronder het Metropolitan Museum of Art, MoMA, Guggenheim Museum, LACMA, Dallas Museum of Art, Seattle Museum of Art, Philadelphia Museum of Art, Städel Museum (Frankfurt) en Centre Pompidou (Parijs). Vele van hen zijn gesprekken en procedures aangegaan voor het verwerven van nieuwe kunstwerken van exposanten.

Gallery Jean Kelly presenteert kenmerkend werk van Kehinde Wiley op TEFAF New York

Sean Kelly brengt een recent schilderij van Kehinde Wiley in. De kunstenaar maakt gebruik van de symboliek en beeldspraak van het heldhaftige, het krachtige, koninklijke en sublieme in zijn representatie van mannen van kleur van over de hele wereld.

Kehinde Wiley is een Amerikaanse portretschilder, die bekend staat om zijn naturalistische schilderijen van zwarte mensen, waarbij hij vaak refereert aan het werk van Oude Meesters. Hij kreeg in 2017 de opdracht om een portret van voormalig president Barack Obama te schilderen voor de Smithsonian National Portrait Gallery. Wiley werd opgenomen in Time magazine's 100 Most Influential People of 2018.

Kehinde Wiley,  Portret van Jorge Gitoo Wright. Beeld © julian cassady. Aangeboden door Sean Kelly.

Nederlandse fotografe met Artfully Dressed: Women in the Art World op TEFAF N.Y. in 2019

In 2019 presenteerde TEFAF New York met partner Bank of America de gevierde portretserie "Artfully Dressed: Women in the Art World," gemaakt door de Amsterdamse fotografe Carla van de Puttelaar.



Haar werk viert de prestaties, kracht en schoonheid van prominente en veelbelovende vrouwen in de wereld van de kunst, en over een breed spectrum van beroepen, nationaliteiten, leeftijden en culturele achtergronden.

Van Goghs 'De populierenlaan bij Nuenen' te zien op TEFAF

Van Goghs 'De populierenlaan bij Nuenen' te zien op TEFAF


Naast 's werelds toonaangevende kunsthandelaren verwelkomt TEFAF Maastricht dit jaar ook Museum Boijmans Van Beuningen. Bij de entree van deze kunstbeurs presenteert het museum De populierenlaan bij Nuenen van Vincent van Gogh. Dit is voorafgaand aan de restauratie van het schilderij met steun van het TEFAF Museum Restauratiefonds. Het fonds steunt  wereldwijd de restauratie en het behoud van cultureel waardevolle werken. Musea en instellingen die hebben deelgenomen aan TEFAF Maastricht of TEFAF New York kunnen een subsidieaanvraag indienen. Dit fonds viert dit jaar zijn tienjarig bestaan.

De populierenlaan bij Nuenen na 140 jaar aan een grondige restauratie toe

De populierenlaan bij Nuenen was het eerste schilderij dat in 1903 in een openbare museumcollectie werd opgenomen. Het doek werd geschonken door 26 kunstminnende vrienden van het museum. Van Gogh schilderde het werk in 1885 in Nuenen en zou er in Parijs nog aanvullende penseelstreken op hebben aangebracht. Het heeft daarmee een belangrijke plaats  in het oeuvre van de kunstenaar.

Na een periode van bijna 140 jaar moet het schilderij gerestaureerd worden. De verflagen zijn instabiel en dat wordt voor een deel veroorzaakt doordat Van Gogh het werk over een ander schilderij heen heeft geschilderd. Dat komt de hechting tussen de verflagen niet ten goede. Het restauratieproces zal dan ook vooral gericht zijn op het consolideren van losse verf en, indien mogelijk, het verwijderen van vernis.


Sjarel Ex, directeur Museum Boijmans Van Beuningen, zegt: "Depot Museum Boijmans Van Beuningen is het eerste publiek toegankelijke kunstdepot en uniek in de wereld. Het voorziet in de zorg voor de uitgebreide en gevarieerde collectie in Rotterdam. We zijn zeer verheugd over de ondersteuning door TEFAF en we zijn erg dankbaar dat het Museum Restauratiefonds al ruim tien jaar de schijnwerpers richt op de wereldwijde zorg voor kunst en erfgoed. Als de plaats voor conservering en onderzoek is het depot bij uitstek geschikt om dit topstuk de restauratie te bieden die het nodig heeft."


Het restauratieproces vindt plaats onder leiding en toezicht van schilderijenrestaurateur Erika Smeenk-Metz. Momenteel doet het museum, in samenwerking met specialisten van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en het Van Gogh Museum, technisch onderzoek naar de gebruikte materialen.

Museum Boijmans Van Beuningen zet ook het restauratieproces in gang voor technisch bewijs

De belangrijkste vraag is of de vernis verwijderd kan worden zonder de originele verflagen te beschadigen. Dat zou namelijk het schilderij ten goede komen en het  mogelijk maken om nader onderzoek te doen naar het schilderij met een afbeelding van een toren. Er wordt  verondersteld dat het de oude kerktoren bij Nuenen is, en schuilgaat onder het zichtbare 'De populierenlaan bij Nuenen'. Door middel van diepgaand onderzoek van de verschillende lagen, hoopt men verder het eerste technische bewijs te kunnen leveren dat de lichtere toetsen door Van Gogh werden aangebracht, nadat hij het werk had meegenomen naar Parijs.



Het was niet eerder mogelijk om dergelijk diepgaand onderzoek te doen, maar het museum hoopt nu onomstotelijk te kunnen vaststellen in hoeverre het schilderij in Parijs is bijgewerkt, om zodoende met die wetenschap nieuw licht te kunnen werpen op de plaats van het werk in de stilistische ontwikkeling van Van Gogh als schilder.

Het Museum Restauratiefonds biedt subsidies aan voor kunst in al haar verschijningsvormen

Het TEFAF Museum Restauratiefonds is in 2012 opgericht met als doel het ondersteunen en bevorderen van professionele restauraties en aanverwant wetenschappelijk onderzoek van museale werken.

Het fonds zet zich in voor kunst in al haar vormen en staat open voor subsidieaanvragen vanuit de hele wereld en voor kunstwerken van de oudheid tot nu.

Elk jaar wordt een maximumbedrag van € 50.000 aan verschillende projecten toegekend. De commissie van onafhankelijke deskundigen kiest gewoonlijk twee winnaars die ieder een maximumbedrag van € 25.000 ontvangen voor hun restauratieproject.

Museum Boijmans van Beuningen, een 'plek' om te grasduinen tussen meer dan 150.000 objecten

Museum Boijmans Van Beuningen is een veelzijdig en eigenzinnig museum in het hart van de havenstad Rotterdam. Het huisvest de enige collectie in Nederland die zo veelomvattend is dat de bezoeker kan grasduinen in de kunstgeschiedenis van de middeleeuwen tot nu.

In de 170 jaar dat Museum Boijmans Van Beuningen bestaat, is het uitgegroeid tot een museum met een collectie die meer dan 150.000 objecten omvat, waaronder 63.000 schilderijen, foto's, films, design objecten, hedendaagse installaties en sculpturen, en nog eens 88.000 prenten en tekeningen.

Het museum onderhoudt vanaf het begin (1849) nauwe banden met verzamelaars en ontleent zijn naam aan twee belangrijke kunstverzamelaars, te weten Frans Boijmans en Daniël George van Beuningen. Het dankt zijn grootse collectie aan meer dan 1.700 particuliere verzamelaars. Dit geldt ook voor de uitzonderlijk mooie verzameling van negentiende-eeuwse schilderijen en werken op papier, vooral op het gebied van het impressionisme. De collectie impressionistische kunstwerken omvat topstukken van kunstenaars als Monet, Cézanne, Pissarro, Renoir en Degas. Het wordt nog aangevuld met Nederlandse meesters als Breitner en Van Gogh, onder andere met zijn 'De populierenlaan bij Nuenen, en zijn Portret van Armand Roulin.

Depot Boijmans van Beuningen. Foto: Ossip van Duivenbode
Depot Boijmans van Beuningen. Foto: Ossip van Duivenbode

Door de grootschalige renovatie van het museum is het nu mogelijk om delen van de collectie op reis te laten gaan naar andere musea in binnen- en buitenland. Bovendien is het Depot Boijmans Van Beuningen tijdens de renovatie officieel geopend voor publiek. Het is het eerste museumdepot ter wereld dat toegankelijk is voor publiek. In het depot worden kunstwerken schoongemaakt, bewaard, gerestaureerd, ingepakt en uitgepakt, en nog veel meer. Bezoekers krijgen in het depot zo een kijkje achter de schermen van de museumwereld en kunnen zien hoe een kunstcollectie van meer dan 151.000 kunstwerken wordt bewaard en onderhouden.

Meer voorbeelden van ondersteuning verzorgd door het Museum Restauratie Fonds

Édouard Manet, portret van Monsieur Jules Dejouy.

Beeld © Amgueddfa Cymru - National Museum Wales.

Op 25 augustus 2021 werd door het TEFAF Museum Restoration Fund 20.000 euro gereserveerd voor het Amgueddfa Cymru - National Museum Wales. Met de TEFAF-financiering zal dit museum een werk van Édouard Manet (1832-1883) gaan restaureren. Het gaat om het portret van Monsieur Jules Dejouy - 1879. Het museum kreeg dit stuk in 2019 in bezit, na meer dan negentig jaar in dezelfde particuliere familiecollectie.

Jules Dejouy (1815-1894) was niet alleen de oudere
neef van Manet, maar ook een belangrijke figuur in het leven van deze kunstenaar. Hij was een succesvol
advocaat, benoemd aan het keizerlijk hof in Frankrijk.  Manet was een van de eerste 19e-eeuwse kunstenaars die het moderne leven schilderde, en een sleutelfiguur  in de overgang van realisme naar impressionisme.

Beirut Glass Project. Beeld Museum Restauratie Fonds.

Het British Museum, met de steun van met Museum Restauratie Fonds kondigde in juli 2021 een belangrijk project aan voor de restauratie van acht oude glazen vaten die ernstig werden beschadigd. Dit gebeurde op 4 augustus 2020 tijdens de grote explosie in de haven van Beiroet in Libanon. De vazen uit de klassieke en de islamitische periode waren te zien in het Archeologisch Museum van de Amerikaanse Universiteit van Beiroet toen de explosie plaatsvond. In het kader van deze nieuwe samenwerking zullen honderden glasscherven fragmenten in elkaar worden gezet en gerestaureerd in de laboratoria in het British Museum in Londen.

AXA XL, hoofdpartner van TEFAF Maastricht

TEFAF heeft in AXA XL een loyale partner, die de beurs al sinds 2004 ondersteund. Ze kunnen het goed met elkaar vinden vanwege een overeenkomstige visie op het gebied van kunst. AXA XL maakt deel uit van de Amerikaanse tak van het moederbedrijf AXA in Parijs. De groep heeft meer dan 100.000 werknemers voor verzekeringen en vermogensbeheer in 50+ landen.

Mooi detail is dat bij AXA de gemiddelde leeftijd van een werknemer 41 jaar is en gemiddeld 11 jaar in dienst blijft, dat het doorgroeimogelijkheden heeft en dat 54% van de werknemers vrouw is. Er wordt veel ingezet op het bevorderen van diversiteit en inclusie. Zo bestaat haar bestuur uit negen vrouwen en acht mannen die samen acht nationaliteiten vertegenwoordigen.