Laura van Gaalen
Laura van Gaalen

Interview met Ymke en Laura van Gaalen van The Artistry


Wie kent ze niet, de bijzondere animatiefilms van Pixar van Disney, DreamWorks en Blue Sky? En wie had ooit gedacht dat de animatiefilm Avatar, de meest succesvolle film ooit zou worden? De animatie bestaat al sinds er mensen rondlopen op aarde. Een aardig detail is dat er bijzondere grotschilderingen zijn gevonden van dieren met 8 poten in plaats van 4 poten. Daarmee werd uitgebeeld dat deze dieren zouden rennen. Nu gaat dat digitaal met 24 frames per seconde. Animatie is vaak getekend, en dit kan  met de hand of volledig digitaal via de computer. Animatie is een kunstvorm op zich. We wilden hier meer over weten en gingen daarvoor in dialoog met de ondernemende zusjes Ymke en Laura van Gaalen.

Jullie werk bestaat uit grafische vormgeving en animatie, hoe is dit werk op jullie pad gekomen?

Ymke: We zijn altijd al creatief bezig geweest. Dat begon al op jonge leeftijd met schilderen en tekenen. Op latere leeftijd konden we ook echt genieten van wat beroemde kunstenaars zoals Vermeer en Rembrandt hebben gemaakt. Maar ook de liefde voor film speelt een grote rol. Vooral de oude 'silent movies' zijn voor ons een inspiratie geweest. Zeker op de manier hoe je een verhaal of emotie verteld, niet met woorden maar in beeld.

Laura: Ja, en de Disney films uiteraard! Wie is daar geen fan van? Deze zijn voor mij persoonlijk een drive geweest om animator te willen worden. De ballroom scene van de klassieke 'Beauty and the Beast' film gaf voor mij de doorslag. Het was zo magisch hoe je karakters tot leven kon brengen en met tekeningen een verhaal kon overbrengen. Daarnaast is ook beweging en houding altijd een fascinatie voor mij geweest. Ik bestudeerde dit al van kleins af aan en probeerde het ook in één tekening vast te leggen. Geen statige tekeningen van mij, oh nee, slechts één tekening of beeld moet al een verhaal kunnen vertellen.

Ymke: We hebben allebei eerst de theateropleiding richting media & vormgeving gedaan. Later zijn we naar de kunstacademie in Breda gegaan. Ik koos toen voor de richting Beeldende kunst, omdat ik graag door wilde gaan met schilderen. Maar na een teleurstellend propedeuse jaar, spoorde mijn zus Laura mij aan om animatie te gaan doen...

Laura: Ja dat klopt! Ik was gelijk al verkocht op de open dag voor de opleiding Animatie! Dit wilde ik gaan doen. En toen ik Ymke vertelde wat er allemaal mogelijk was, is ze gelijk met mij mee gegaan.

Waarom zijn jullie een eigen onderneming gestart? En wat voor klanten bedienen jullie?

Ymke: Na de opleiding hebben we apart van elkaar in een animatiestudio gewerkt. Maar we merkten al snel dat we toch onze eigen weg wilden gaan. Voor je het weet ben je een klein radertje in het grote klokwerk van de animatiewereld. We wilden zelf rechtstreeks met de klanten kunnen communiceren en dan samen iets moois neerzetten. Daarbij speelt de vrijheid in het ondernemen natuurlijk ook een rol, maar vooral de liefde voor het werk dat je graag doet.

Het was voor ons wel een grote stap, mede omdat de branche waarin wij werken veel concurrentie kent. Maar als je iets heel graag wilt doen, dan wil je dat avontuur zeker aangaan! En dat doen we inmiddels drie jaar. Als ik kijk naar onze klanten dan varieert dat van kleine starters, het midden- en kleinbedrijf tot aan grotere ondernemingen en zelfs particulieren. Dat is heel divers en daarom ook leuk om voor te werken.

Hoe zijn jullie eigenlijk op de naam The Artistry gekomen?

Ymke: Ja, een naam verzinnen voor je onderneming. Dat is een hele kluif. We wilden vooral uitstralen dat onze creatieve productie en het proces altijd doorgaat. Als een goed geoliede machine, haha...

Laura: Het was uiteindelijk onze oudere zus die met het idee kwam om de woorden Art en Factory te gebruiken. Zo is de naam The Artistry ontstaan. Dat klonk wel lekker, en het paste goed bij wie we zijn en wat we doen. Een echt creativiteitsfabriekje!

Kunnen jullie aangeven wat jullie allemaal precies doen?

Ymke: We maken vooral 2D animatie en doen ook veel illustratiewerk in alle soorten en maten. Denk hierbij aan introductievideo's, uitleganimaties, social media en website content, infographics, gifjes, logo mock-ups en ontwerpen van mascottes. Maar er zit ook ander werk bij. Zo hebben we een kinderboek mogen illustreren, bedrijfskaarten en presentaties ontworpen en het design van een kaartspel gemaakt.

En van particulieren krijgen we ook weleens een aanvraag, bijvoorbeeld om een mooi gepersonaliseerde kaart te ontwerpen. Dat is wat wij ook zo leuk vinden aan ons beroep. Geen enkele opdracht is hetzelfde.

De meeste mensen zijn wel bekend met wat een illustratie is, maar wat is precies een animatie?

Animatie van The Artistry
Animatie van The Artistry

Laura: Ah, ja. Animatie is eigenlijk niets anders dan een verhaal vertellen in beeld. Vrijwel iedereen is bekend met de films van Disney of DreamWorks. Maar animatie is niet alleen voor entertainment. Het wordt ook volop gebruikt in de wereld van marketing. De meest bekende typen animaties zijn 2D, oftewel tekenanimatie, 3D computeranimatie, en de stop- motion met poppenanimatie.

Met The Artistry hebben wij ons gespecialiseerd in 2D animatie. Dit komt omdat ik zoveel van tekenen hou. In 3D computeranimatie ben je namelijk meer bezig met het programma zelf en dan komt er geen handwerk meer aan te pas. In 2D kun je veel verder gaan dan met wat voor computerprogramma dan ook. Je hebt het letterlijk zelf in de hand.

Ymke: Voor mij geldt precies hetzelfde. Natuurlijk ben je ook afhankelijk van bepaalde programma's, maar je bent tenminste nog echt bezig met je handen en niet alleen met een muisklik.

Wat is de kracht van een animatie of illustratie? En wanneer is een animatie een goede animatie?

Ymke: Ik vind dat de kracht niet zozeer aanwezig is in de vormgeving, want je kunt iets mooi of juist lelijk vinden. Dat is heel persoonlijk. Het zit 'm vooral in hoe goed het verhaal bij je overkomt. Doet het iets met je? Begrijp je de boodschap? Pakt het je? Een animatie of een illustratie moet dus iets met je doen. Als je deze vragen met ja kunt beantwoorden, dan is de illustratie of animatie geslaagd.

Moet je technisch onderlegd zijn om dit werk goed te kunnen doen, of  is dat niet belangrijk?

Laura: Animeren of illustreren kun je zeker leren. Het is belangrijk om te weten wat de zogenaamde basic animatietechnieken zijn en hoe beeld en film werkt. Je moet ook zeker op de hoogte blijven van wat voor programma's er zijn om in te kunnen animeren of illustreren. Het is vooral veel zelfstudie en kilometers maken in de praktijk. Het is wel goed als je er een zekere aanleg voor hebt. Je moet interesse hebben en begrijpen hoe een programma werkt. Maar een echte computernerd? Nee, dat hoef je niet te zijn.

Hebben jullie een geheel eigen signatuur, of kun je elkaars werk zo overnemen als dat nodig is?

Ymke en Laura tegelijk: Wij hebben zeker een eigen signatuur!

Ymke: Het verschil zit 'm vooral in de stijl. Ik ben wat dat betreft meer 'grof en krasserig', haha. Terwijl Laura bijna alles in een vloeiende lijn op papier zet. Als er bijvoorbeeld in een illustratie één beweging in het beeld moet worden geplaatst, dan vraag ik haar om die opdracht uit te werken. Zij kan namelijk heel goed de houding van een bepaalde beweging of emotie neerzetten.

Laura: Ik vind dat Ymke heel sterk is in het bedenken van een concept of vertelling. Hiervan maakt ze een ruwe schets of storyboard, of we doen dat dan samen. Wat dat betreft vullen we elkaar echt aan. We kunnen het werk van elkaar ook overnemen. Zeker als een idee of stijl al gereed staat. We maken ook gebruik van onze eigen database, vooral bij het animatiewerk. Hierin  hebben we uitgewerkte karakterstijlen staan, waaruit een klant kan kiezen.

Jullie zijn een tweeling, hoe gaat dat in de samenwerking en het ondernemerschap?

Ymke: Haha, ik wist dat die vraag zou komen! Het is hartstikke leuk om als tweelingzussen bezig te zijn in onze onderneming. We vullen elkaar goed aan en hebben de grootste lol samen.

Ymke van Gaalen
Ymke van Gaalen

Maar net als in elke onderneming, zijn er ook weleens momenten dat je van mening verschilt of discussies hebt. Vaak gaat dit dan over hoe iets in beeld te brengen en hoeveel detail en tijd je erin stopt.

In de familie vinden ze het heel bijzonder dat we dit voor elkaar hebben gebokst. Want het is toch een branche waar niet meteen de banen voor het oprapen liggen. Het is altijd grappig om die vraag te horen over het tweeling zijn en hoe dat dan in zijn werk gaat. Bij ons gaat dat heel goed. Een echte eigen taal, hebben we niet, hoor. Wel is het zo dat we op bepaalde momenten elkaar maar hoeven aan te kijken, en we zijn al bij wijze van spreken helemaal geïnformeerd.

We zijn doorgaans over veel dingen gelijkgestemd. Dit komt omdat we vaak een klant goed kunnen aanvoelen en luisteren naar zijn of haar verhaal. Maar qua stijl of hoe we iets vertellen, daar zitten vaak de verschillen. Ik ben wat uitbundiger. Bijna groot denkend, terwijl Laura wat meer down to earth is, strak in de regie en de scenes meer nuanceert. Maar dat wil zeker niet zeggen dat ze niet los kan gaan met ideeën. Ook daar komen soms de 'gekste' dingen uit. En dat zorgt soms, laat ik zeggen, voor interessante wendingen...

Waar halen jullie de inspiratie vandaan als je een opdracht van een klant gaat uitvoeren?

Ymke: We halen vooral de inspiratie uit gesprekken met de klant. Als het kan, dan willen we graag een persoonlijke kennismaking hebben. Natuurlijk kan dat ook in een telefoongesprek, zodat je de stem kan horen. Maar dan gaat de voorkeur toch liever uit naar videobellen, zodat je elkaar ook face-to-face kunt zien. Vaak zijn dat soort gesprekken persoonlijker en komen er sneller punten naar boven die essentieel zijn voor de opdracht. En in onze ervaring zelfs kunnen leiden tot het 'eureka' moment. Dat is het ultieme wat je wilt!

Mag je jullie eigen beeldmerk toevoegen aan een vastomlijnde opdracht?

Ymke: Dat hangt altijd af van wat de klant wil. Sommige klanten vinden dat prima. Maar je hebt ook klanten die liever niet ons logo in beeld hebben. We maken daar van tevoren afspraken over. Wanneer ons logo niet in beeld mag of kan staan, dan geldt de voorwaarde dat we benoemd worden in het artikel, of beschrijving op de social media en/of website van de klant. Daar hoort natuurlijk ook onze websitelink bij.

Hoe komt bij jullie een goede storyboard tot stand?

Animatie van The Artistry
Animatie van The Artistry

Ymke: Ten eerste is het belangrijk om het verhaal goed op orde te hebben. Wat wil de klant vertellen, wat wil hij of zij overbrengen? En aan de hand daarvan maken wij een script en een concept dat we dan met de klant bespreken. Daarbij zorgen we er ook voor dat we een voorbeeld hebben van de vormgeving. Pas dan gaan wij over tot 'storyboarden' om de gehele lijn te laten zien.

Hoe gaan jullie om met deadlines, krijgt de preproductie dan nog wel genoeg aandacht?

Laura: Je moet met deadlines inderdaad goed opletten waaraan je de meeste tijd besteed. Zeker als het om korte deadlines gaat. Dat bespreken we ook altijd met de klant. Bijvoorbeeld dat het storyboard niet al te gedetailleerd wordt uitgetekend, maar wel zodanig dat het plan duidelijk is. Hierdoor kun je meer aandacht geven aan het designen van de karakters en het animeren.

Hebben jullie tot nu altijd de ontwerpen kunnen maken op basis van wat de software aankan?

Laura: Tot nu toe wel. We hebben voor de meeste projecten geen problemen gehad met de software die we gebruiken. Maar heel soms is dat niet voldoende. In sommige gevallen komt het ouderwetse tekenwerk erbij kijken. Zo heeft Ymke bijvoorbeeld twee kleine schilderijtjes in opdracht mogen maken van een paard en een ijsvogel. En er was een animatieproject voor een psychologiepraktijk die een geheel handgetekende stijl wilde hebben.

Wat maakt dit werk zo leuk om te doen?

Ymke: Het werk is zo veelzijdig, en nooit hetzelfde. Het is elke dag weer anders en je weet niet wat er gaat komen, dat maakt het zo spannend en uitdagend.

Wat zijn jullie meest uitdagende projecten geweest tot nu toe, en waarom?

Ymke: Oei, dat is een moeilijke. Uhm, ik denk dat er toch wel drie uitspringen die echt een uitdaging waren.

Laura: Ik weet er wel een. Dat was een Amerikaans project voor de kinderserie 'Lizzy Lake Monster'. Er moest daarvoor een introductievideo gemaakt worden. De karakters waren gebaseerd op het eigen kinderboek en de tekeningen van de maker. Het moest een 2D animatie worden, maar dan wel met een 3D look & feel. Dat was een behoorlijke uitdaging, want ik moest de tekeningen die hij had gemaakt opnieuw ontwerpen om deze geschikt te maken voor animatie. Het is uiteindelijk goed gekomen en ze waren er erg tevreden mee. Ze komen zelfs nog af en toe bij me terug.

Een andere opdracht was een promotievideo voor een relatiepraktijk. Het verhaal moest puur met beweging en emotie worden verteld. De bewegingen moesten ook vrij realistisch met de hand getekend worden. De reacties waren geweldig toen deze video werd gedeeld!


Op het moment dat je met dit soort projecten bezig bent, dan denk je soms: Oh, help!


Ymke: En ook het project voor de organisatie Gezond Leven. Daarvoor moest ik een behoorlijk aantal infokaarten maken over de voortgang van de zwangerschap en roken. Daarin moest ik illustraties maken die overeenkwamen met de bestaande stijl. Het was een flinke uitdaging om alles zo accuraat mogelijk uit te werken. Zo moest bijvoorbeeld de groei van een baby exact zijn. En met een strakke deadline moest ik mijn hoofd wel koel houden.

Ymke: Op het moment dat je met dit soort projecten bezig bent, dan denk je soms: Oh, help!

Laura: Wat dat betreft vraag ik mij soms weleens af waarom ik dit werk doe!! haha.

Ymke: Ja, inderdaad! Maar elke keer als een project waar druk op staat achter de rug is, en de klant is blij, dan kijken we er met een lach naar terug en kunnen we niet wachten tot de volgende uitdaging!

Waar zijn jullie het meest trots op?

Laura: Dat is voor mij persoonlijk altijd een lastige. Zo perfectionistisch als ik ben, kan bij mij altijd alles beter. Ik denk toch wel dat Lizzy Lake Monster er één was. Daar was de klant heel blij mee. Hij vond het zo bijzonder om zijn karakters tot leven te zien komen en dat ik zijn project tot een realiteit had gebracht. Het was voor mij een superervaring om deze Amerikaanse opdracht te doen. Dat is wel al iets om trots op te zijn.

Ook de kerstkaart voor het bouwbedrijf STO heeft ons zeker een oppepper gegeven. Deze klant wilde heel graag een bedrijfskaart sturen met de feestdagen. Iets met gebouwen en hun logo erin. Dat was alle info die we hadden... Wat eruit kwam was een humoristische kaart. De klant gaf aan dat het boven verwachting was en bleek heel enthousiast over het eindresultaat.

Het werk van jullie ziet er heel vrolijk uit, hoe komt dat eigenlijk?

Ymke: Haha... Ik denk dat dit komt omdat wij graag positief in het leven willen staan. Echt genieten van de mooie dingen, ondanks eventuele tegenslagen.

Laura: Wij hebben drie C's in huis: Creatief, Colorful & a bit Crazy. Dit komt zeker wel terug in ons werk. De wereld is al zo serieus, daarom proberen we het met ons werk wat kleur te geven.

Wat voor een 'droomklus' zouden jullie nog heel graag willen doen?

Ymke: Hmm. Lastig zeg. Ik zou graag mijn eigen boeken willen schrijven en illustreren. Wie weet dat ik over een tijdje iets nieuws op de bucket list kan zetten.

Laura: Ik zou graag aan een grote animatiefilm willen meewerken, of misschien zelfs mijn eigen film maken. En als ik daar zo over doordenk, dan ook illustraties  voor bekende magazines of zelfs puzzels en kalenders.

Is het zo'n grote passie voor jullie, dat jullie dit werk altijd blijven voortzetten?

Ymke en Laura tegelijk: Echt wel!!

Ymke: Beelden creëren, werelden tot leven brengen die er eerst niet waren. Dat is toch magisch? Dat verveelt nooit!

Laura: Mijn moeder vertelde eens wat ik als klein peutertje al zei: "Zolang ik maar kan tekenen ben ik al gelukkig."