Met 'Art is the Antidote' biedt Voorlinden hét tegengif


Lockdowns, verharding en verdeeldheid? Kunst is hét tegengif! Dat bewijst museum Voorlinden met de nieuwe tentoonstelling 'Art is the Antidote'. Met een flinke dosis sprankelende, geëngageerde en grappige kunstwerken uit haar eigen collectie fungeert het museum als oplaadpunt, een plek waar je je weerstand kunt opbouwen. Deze tentoonstelling is te zien tot en met 23 oktober 2022.

Een kunstzinnig escape van de maatschappelijke verharding, verdeeldheid en desinformatie

De afgelopen twee jaren met lockdowns en restricties hebben zwaar op onze samenleving gewogen. De verharding treedt op, de verdeeldheid neemt toe en de toevloed van desinformatie wordt steeds groter. Eigen overtuigingen lijken de enige waarheid, terwijl harde wetenschap als discutabel en gedegen journalistiek als ongeloofwaardig worden gezien. Te midden van alle maatregelen en oplopende discussies raakt de gewone mens 'opgeblust', uitgeput en 'onderprikkeld'. Museum Voorlinden biedt daartegen hét tegengif met de fraaie collectietentoonstelling 'Art is the Antidote'.


Directeur Suzanne Swarts: "Kunst is een medicijn: het is spektakel, geeft lucht, laadt je op en laat zien dat het anders kan. Deze tentoonstelling voelt dan ook echt als een verademing in deze ingewikkelde tijden."


Met de collectietentoonstelling 'Art is the Antidote' biedt museum Voorlinden bezoekers een flinke dosis humoristische, maatschappijkritische en kleurrijke kunstwerken om de weerstand op te bouwen. De tentoonstelling bevat uitsluitend werken uit de eigen collectie van Voorlinden en is vernoemd naar het nieuwe werk 'Art is the Antidote' van Bob and Roberta Smith, het pseudoniem van Bob Brill. Deze anti-establishment kunstenaar maakt normaal gesproken borden, spandoeken en posters met kleurrijke slogans die het belang van kunst en muziek verkondigen. Speciaal voor Voorlinden maakte hij een levensgrote versie van 'Art is the Antidote'. Het kunstwerk vormt de opening van de tentoonstelling.

Bob Brill bedacht de artiestennaam Bob and Roberta Smith, om zo bij te dragen aan bewustwording voor meer gelijkwaardigheid voor mannen en vrouwen in de kunst. Roberta is overigens zijn zus en hij koos de naam Smith, omdat deze samen met Bob historisch gezien het meest voorkomt in Engeland. Daarmee illustreert hij dat zijn werk geïnspireerd is op basis van de 'gewone' man of vrouw in de samenleving. 

De broodnodige 'kunstbooster', nu verkrijgbaar bij Museum Voorlinden

Met onder andere de porseleinen olievlekken 'Oil Spills' van Ai Weiwei, de stapeling van 'Figurative Tower' van Tom Sachs en de blokkerige landschappen 'Arles-Abend-Vincent 2' van Sean Scully biedt Voorlinden een mix van maatschappelijk betrokken en aanstekelijke kunstwerken die de zinnen verzetten en andere gezichtspunten laten zien. Soms is het heerlijk wegdromen, zoals bij 'Soleil Toujours' van Etel Adnan, andere keren bieden de kunstwerken hoop, zoals bij 'Blow Up - Verso' van Lyle Ashton Harris. In de collectietentoonstelling zijn ook werken opgenomen van onder meer; Zhanna Kadyrova, Folkert de Jong, David Batchelor, Alicja Kwade, Dimitri Tsykalov en Hans-Peter Feldmann. Perfect om de broodnodige kunstbooster bij Museum Voorlinden te halen, toch?!

Zaalafbeeldingen Museum Voorlinden | Foto's : Antoine van Kaam

Rutger Brandt Gallery doet het met roze in The Pink Edition


De meningen over de kleur roze zijn vaak verdeeld en in loop van de jaren ook veranderd. Tegenwoordig wordt roze gezien als een meisjeskleur, maar tot het begin van de 20e eeuw was dit niet het geval. Tot die tijd was rood de mannelijke kleur en roze, of 'het kleine rood', voor jongens. Blauw was de vrouwelijke kleur en lichtblauw voor meisjes. Deze expositie kun je zien tot en met 26 maart 2022.

De kleuren roze en blauw in historisch perspectief en roze in de actualiteit

Wanneer je kijkt naar historische schilderijen zoals bijvoorbeeld met afbeeldingen van Jezus en Maria, dan draagt Maria meestal blauw en Jezus roze. Rond 1920 werd de kleur blauw steeds vaker geassocieerd met marine-uniformen. Ook fabrieksarbeiders in die tijd droegen bijna allemaal blauw. Mede hierdoor werd blauw de jongenskleur, terwijl meisjes het zoetere en gevoeligere lichtroze adopteerden.

Roze wordt ook gebruikt voor kalmerende effecten, zoals in het begin van de jaren 80 waar sommige gevangenissen roze werden geverfd, in de hoop de mannelijke gevangenen te beïnvloeden.

Maar de kleur is ook gebruikt om te provoceren door bijvoorbeeld punkbands als de Ramones en The Clash.

Redelijk recent reageerde de modebewuste Italiaanse politie heftig op de kleur roze, nadat ze een partij roze gezichtsmaskers had ontvangen, bedoeld om tijdens de dienst te dragen. Het argument van de politie was dat de 'excentrieke' kleur niet bij de uniformen past en weigerde deze 'ongepaste' maskers te dragen.

Er kan worden geconcludeerd dat roze in kunst, mode of zelfs interieur bijzonder controversieel is geweest.

Zo is deze oppeppende kleur dominant in het werk 'Product Placement' door Thijs Jansen. Zie afbeelding. Hij legt uit; "In de eerste schets was de muur wit, maar dat vond ik niet goed passen. Het schilderij kreeg er een sobere uitstraling van, en hoewel ik dat doorgaans niet uit de weg ga, wilde ik dat in dit werk niet hebben. De soberheid moet hem zitten in de handeling en de houding van het figuur. De omgeving mag er best aangenaam uit zien. Ik zocht dus naar een element dat het schilderij van afstand aantrekkelijk zou maken, en besloot dat een knallend effen kleurvlak dit het beste kon doen."

Thijs vertelt verder: "Om dergelijke keuzes te maken zoek ik graag houvast in de geest van mijn onderwerpen. Toen ik op instagram de hastag #pinkwall opzocht vond ik veel foto’s van mensen voor de knalroze muur van een filiaal van Paul Smith in Beverly Hills. De muur is een echte instagram-trekpleister en bekend onder #paulsmithpinkwall. Menig selfiemaker voelt zich gedwongen zich voor bubble-gum roze te plaatsen. Ik had mijn kleur gevonden!"

Thijs Jansen en meerdere kunstenaars te zien in The Pink Edition van Rutger Brandt Gallery

The Pink Edition is de eerste tentoonstelling van onze kleurenserie tentoonstellingen die van 19 februari t/m 26 maart te zien zijn in Rutger Brandt Gallery. Met werken van Yigal Ozeri - zie afbeelding bovenaan - a New York Story, Dimitar Genchev, Johan de Wit, Sebastian Hosu, Zsofia Schweger, Timo Grimm, Matthias Schaareman en kunstenaar Dirk Hardy. De expositie belooft volgens de gallery een verrassende kijk te geven hoe kunstenaars in verschillende media een kleur als uitgangspunt nemen.