Wat betekent het om vrouw te zijn op deze aardbol? Een bijzondere documentaire met de titel 'Woman'


Een intiem en divers portret van tweeduizend vrouwen uit meer dan vijftig landen. Getuigenissen van zeer verschillende vrouwen, van staatshoofden en schoonheidskoninginnen tot buschauffeurs. Een film over vrouwelijkheid en de omstandigheden voor vrouwen, die in veel delen van de wereld nog verre van ideaal zijn. Woman opent ons de ogen met thema’s als moederschap, opleiding, huwelijk, economische onafhankelijkheid, seksualiteit, politiek en het vrouwelijk lichaam. Met als belangrijkste vraag: wat betekent het om vrouw te zijn op deze aardbol?

Yann Arthus-Bertrand, bekend van de film Human, i.s.m. filmmaker Anastasia Mikova

Woman is een buitengewone documentaire van de invloedrijke Franse regisseur en natuurfotograaf Yann Arthus-Bertrand (1946). Hij is o.a. bekend van het door de Verenigde Naties ondersteunde internationale fotoproject Earth From Above en de monumentale documentaire Human, die in 2015 op IDFA te zien was. Woman werd mede geregisseerd door de in Oekraïne geboren en in Frankrijk woonachtige journalist en filmmaker Anastasia Mikova die sinds 2009 met Yann Arthus-Bertrand werkt, assistent-regisseur was van Human en nu co-regisseur van Woman.

Regisseurs werkten samen met de beroemde fotograaf Peter Lindbergh

De film werd in de nazomer van 2019 buiten de competitie gepresenteerd op het Filmfestival van Venetiê. De regisseurs werkten samen met de wereldberoemde fotograaf Peter Lindbergh (1944-2019) om het thema over de relatie van een vrouw met haar eigen lichaam zo optimaal mogelijk voor het voetlicht te laten komen. De beelden van de “vertical performance” dansers van het Bandaloop collectief illustreren op metaforische wijze de kracht van de vrouw om tot grote hoogte te komen.

De opbrengsten van deze film gaan naar een goed doel voor vrouwen en jonge meisjes

Yann Arthus-Bertrand en Anastasia Mikova hebben de wens om met de winst van deze film en ondersteuning van de betrokken partnerorganisaties de organisatie WOMan(s) op te richten, Women On Media and news (school). Ze willen hiermee vrouwen en jonge meisjes wereldwijd de kans bieden om vaardigheden te leren die nodig zijn om zelf de stem van hun land te worden. Op die manier kunnen ze zich uitspreken voor degenen die niet gehoord worden, zodat de boodschap van Woman beklijft en daadwerkelijk impact zal hebben op het leven van vrouwen. Releasedatum: 12 maart 2020.

Taboe van alleenstaand moederschap en sex voor het huwelijk, intiem in beeld met film 'Adam'


ADAM is de eerste feature film van regisseur Maryam Touzani, die ook het script schreef. Op ingetogen wijze toont ze twee vrouwen die elkaar een toekomst bieden.
De zwangere, ongetrouwde Samia is op zoek naar een dak boven haar hoofd en klopt aan bij Abla, weduwe en alleenstaande moeder van de 8-jarige Warda. In eerste instantie blijft de deur voor Abla gesloten, maar geleidelijk vinden de vrouwen steeds meer steun bij elkaar. Ondertussen bakken ze in de bakkerij van Abla de heerlijkste Marokkaanse lekkernijen. Naarmate de zwangerschap van Samia vordert, moet ze beslissen of ze de baby wil houden of ter adoptie gaat afstaan.

Touzani, geboren in Tanger, studeerde journalistiek in Londen en ging aan de slag als filmjournalist. Haar eerste documentaire was toegewijd aan Internationale Vrouwendag in Marokko (2008). Met de producties die volgden ontving ze vele prijzen en kreeg ze steeds meer erkenning. ADAM was genomineerd voor 'Un Certain Regard Award' op het filmfestival in Cannes.


"Regiedebuut van Touzani, die ook het scenario schreef, is een mooie, ingetogen ode aan solidariteit en moederschap - VPRO"


Regisseur Maryam Touzani schreef het script tijdens haar zwangerschap

Touzani, getrouwd met regisseur Nabil Ayouch, schreef het script toen ze zwanger was van haar eerste kind. De vertolking van Samia is namelijk deels gebaseerd op een soortgelijke situatie, die haar ouders met een zwangere vrouw hadden meegemaakt. Ze voelde als aanstaande moeder een grote urgentie om dit verhaal te delen. Het is namelijk in haar gemeenschap niet toegestaan dat vrouwen buiten het huwelijk bevallen van een kind. Ook een alleenstaande moeder heeft het niet gemakkelijk, zoals de personage Abla in ADAM. Daarom ontstaat er een band tussen de gelijkgestemde vrouwen in deze onderhoudende film.

De film Adam draagt bij aan behoefte om te praten over gevoelige onderwerpen

Touzani heeft het verhaal met deze vrouwen bewust intiem gemaakt, werkend in een eigen bakkerij met een 'raam' naar de buitenwereld. De intimiteit is voelbaar en wordt cinematografisch versterkt door het gebruik van techniek met licht. Een aardig detail is dat Touzani wat dat betreft, onder meer geïnspireerd is door de 17e eeuwse Nederlandse kunstenaar Johannes Vermeer. De film heeft in Marokko geleid tot meer openheid om te praten over sex voor het huwelijk en alleenstaand moederschap. Releasedatum: 2 april 2020.