Elske Doets - Algemeen Directeur Doets Reizen


De tijd van vakanties is weer aangebroken. Waar gaan we naar toe, naar het buitenland of blijven we gewoon in Nederland? De reisbranche is volop in beweging en wordt steeds dynamischer. Ook neemt de concurrentie toe door internet. Hoe blijf  je als ondernemer in deze 'turbulente' sector stabiel en happy? En, kun je dan ook voldoen aan de 'instant gratification' die consumenten verlangen in het vakantieaanbod? Om hier meer over te weten ging Dag van de Vrouwen een gesprek aan met Elske Doets, ook wel mrs. Canada genoemd. Zij is directeur-eigenaar van Jan Doets America Tours, dat gespecialiseerd is in vakantiereizen in de VS & Canada. Elske Doets is uitgeroepen tot Zakenvrouw van het Jaar 2017. Een initiatief van het vermaarde Champagnehuis Veuve Clicquot. Elske heeft al eerder  prijzen in ontvangst mogen nemen, waaronder enkele Chairman's Circle Honors Award Brand U.S.A. en de FD Gazellen Award, categorie groot.

Hoe ben je in de reisbranche terechtgekomen?

Mijn vader Jan Doets heeft het bedrijf gestart in 1981. Ik was toen acht jaar en werd dus vanaf mijn kindertijd al dagelijks geconfronteerd met de reisbranche. Het intrigeerde mij al vanaf jonge leeftijd, en toen de telex- en frankeermachines binnenkwamen volgde ik zijn bedrijf op de voet. Dat was allemaal leuk en interessant, want als jong meisje droomde ik al om zakenvrouw te worden. Het is dan ook heel mooi om je droom in werkelijkheid uit te zien komen, en helemaal bijzonder dat ik nu ben uitgeroepen tot zakenvrouw van het jaar!

Wat fascineert je om verder te ontwikkelen en te doen na de toekenning van deze titel?

Veel mensen zeggen tegen mij dat het een erkenning is voor het harde werken, maar zo zie ik dat niet. Ik doe namelijk iets waar ik heel erg blij van word. Dit is een bewuste keuze geweest na mijn studie rechten.

Ik wilde graag ondernemen en scheppend bezig zijn. Het gaat daardoor vanzelf. En hoe langer je dit doet, hoe leuker het wordt in de zin van nieuwe impulsen die je dan krijgt met het ondernemerschap. Zo hebben we recent een pop-up concept ontwikkeld met drie zeecontainers. Hiermee wordt de Jan Doets service in het binnen- en buitenland op een ludieke wijze onder de aandacht gebracht. Het is een volwaardige service, maar dan mobiel als een soort mini Jan Doets kantoor op locatie. Er worden daarin ook presentaties gegeven en mensen kunnen een gesprek hebben met onze reisspecialisten.

Wat maakt jullie marketing & sales activiteiten  onderscheidend?

Onze marketingaanpak is niet traditioneel. Je zult ons ook niet tegenkomen op de gebruikelijke beurzen voor consumenten. We organiseren liever zelf evenementen voor bestaande klanten, waarin de zintuiglijke beleving centraal staat. Velen van hen zijn echte 'Doets-fans' en ongeveer 70% komt automatisch binnen op basis van 'repeat of sales'. We hebben een 'soft selling' aanpak en op onze zintuiglijke evenementen worden klanten weer geprikkeld om die reis bij ons te boeken. Verder nemen klanten hun familie en vrienden mee, die ook graag bij de 'Doets club' willen horen. Dat komt omdat zij echt blij met ons zijn.

Een voorbeeld van onze zintuiglijke evenementen is de viering van het in Amerika en Canada bekende  Thanks Giving. Klanten kunnen dan kalkoen bij ons proeven en op zoek gaan naar 'dinosaurus eieren' en 'botten'  in een miniatuuropstelling van de Badlands. Dit zijn sterk geërodeerde gebieden in Amerika en Canada waar veel fossielen te vinden zijn. Het is dan ook heel leuk om de ervaringen te horen van onze klanten die daar geweest zijn. Je ziet ze dan stralen en daar worden wij ook weer heel vrolijk van. 

Als je alles mocht overdoen, wat zou je dan anders hebben gedaan?

Dat is moeilijk te zeggen, ik kijk namelijk liever vooruit. Ik ben eigenaar geworden in 2001 en werd toen meteen geconfronteerd met de gebeurtenis van 11 september. In die periode hebben we het wat rustiger aangedaan.

En hoewel we ook toen goede inkomsten realiseerden hadden we misschien toch wat actiever kunnen zijn. Maar dat is achteraf praten, voor nu weet ik dat er een goede 'schwung' in ons bedrijf zit.

Heb je een vrouwelijke inspiratiebron?

Dat vind ik moeilijk, die vraag is al eens eerder aan mij gesteld. Ik moet bekennen over het algemeen wat meer inspiratie te krijgen van mannen dan van vrouwen. Dit zijn vaak wat oudere heren in Amerika en Canada die hun sporen ruimschoots hebben verdiend, en waarvan  ik veel heb geleerd en kan leren.

Wie is de sterke man achter jou en waaruit blijkt dat dan?

Ik ben nu 27 jaar met mijn man Gerard, en we zijn al vanaf onze 18e jaar samen. We hebben met elkaar een enorme ontwikkeling doorgemaakt en toen we elkaar leerden kennen zaten we nog op de middelbare school. Hij is ook ondernemer met een eigen notariskantoor en geeft mij alle ruimte om te ondernemen, en daarin ook succesvol te zijn.

Wat heb je met spiritualiteit, en hoe pas je dit toe in de dagelijkse routine?

Bij Jan Doets hebben al onze werknemers een Noord-Amerikaanse dieren alter ego, of zo als wij het zeggen een 'spirit animal'. Dat is een dier wat bij jou past of wat je hebt gezien in een cruciaal moment van je leven. Zo is mijn spirit animal de 'Spirit Bear'. Een witte beer die ik in 2015 heb gezien en dat is heel bijzonder, want er zijn maar een paar honderd van. Het is een zwarte beer waarvan 1 op de 10 wit is. Het is geen ijsbeer of albino en het is tot op heden niet wetenschappelijk bewezen waarom dat zo is. De oorspronkelijke indianen, ook wel First Nations genoemd, zeggen dat het geluk brengt als je zo'n dier tegenkomt. Het was voor mij ook nog eens 'life changing', want de manier waarop ik dat dier met mijn zoon Bob heb gezien en ervaren was ongelofelijk.

Spirit Bear leeft in een natuurgebied van 10.000 km2 in British Columbia, Canada. De kans dat je deze beer ziet is dus klein en we hebben hem ongeveer anderhalf uur van dichtbij mogen volgen. Ook onze gids was super enthousiast en na dit avontuur hebben we het land bedankt zoals dat gebruikelijk is bij de First Nations. De natuur doet mij heel veel. Het is dan ook wrang om te vernemen dat president Trump dit mooie natuurgebied gaat aantasten door een pijpleiding aan te leggen. Vanuit Jan Doets steunen we samen met onze klanten de Pacific Wild Alliance. Dit Canadese initiatief komt op voor het behoud van dit unieke natuurgebied.

Ik ben trouwens niet alleen Spirit Bear omdat ik blond ben, maar ook omdat ik een echt natuurmens ben en 'ongrijpbaar' voor veel mensen. Ze kunnen mij niet altijd helemaal volgen, en dat is ook prima. Het past goed bij mij en zo heeft iedereen zijn of haar eigen spirit animal. Ik vind overigens wel dat ik spiritueel aangelegd ben in de zin van het goed luisteren naar mijn gevoel. Als Zakenvrouw van het Jaar ben ik nu met een Academy begonnen voor jonge meisjes om hen op weg te helpen in hun carrière. Dat heb ik niet van tevoren onderzocht en het zit niet in een bepaald stramien. Ik volg gewoon mijn onderbuikgevoel, mijn intuïtie, en dat blijkt in de praktijk goed te werken.

Waarom is de reisbranche zo interessant, mensen hebben toch al zoveel gezien?

Mensen willen gewoon graag op vakantie blijven gaan, dingen zien en ervaren. Dat zie je ook in een tijd van crisis. Al vanaf 2008 werd er bij wijze van spreken geen bank of tuinset meer gekocht, maar de mensen bleven wel op vakantie gaan. Althans bij Jan Doets, voor de beleving van reizen en de ervaring in het buitenland. Dat is ook het geval bij de jeugd. Vele jongeren willen liever de beleving hebben dan spullen, en daar sluit ons product natuurlijk heel goed op aan. Wij richten ons op beleving, bijvoorbeeld om een beer in het wild te zien. Dat maak je misschien maar één keer mee in je leven en dat is een bijzondere ervaring.

Wat zou je de jonge generatie willen meegeven die willen starten als ondernemer?

Wat ik weleens hoor is dat sommige jongeren met het ondernemerschap beginnen om veel geld te verdienen. Dat is niet de juiste insteek. Probeer je talent te vinden en iets te doen waar je gelukkig van wordt. Probeer ook lef te tonen, vooral de dames moeten meer lef tonen en gewoon ondernemen want daar wordt je heel blij van. Bovendien kun je dan jouw eigen omgevingsfactoren creëren. Bijvoorbeeld om het ondernemerschap goed af te stemmen met het opvoeden van kinderen. Mensen kunnen van het scheppend bezig zijn blij worden, maar dan moet je wel een beetje lef hebben en doorzetten...