Mu.ZEE brengt eerbetoon aan kunstenares Anna Boch.
Portretfoto van Anna Boch bij schildersezel. Privécollectie, Binche. Header Anna en Eugéne Boch op vakantie met de wagen. Beelden © Vincent Everarts

Mu.ZEE brengt eerbetoon aan kunstenares Anna Boch.


Mu.ZEE viert de grote Anna Boch tentoonstelling samen met sterke vrouwen uit de kunst- en verzamelwereld. De tentoonstelling zoomt in op Anna Boch als kunstenaar, filantroop, verzamelaar en als vrouw aan het einde van de negentiende eeuw in België. Hiermee neemt Mu.ZEE het voortouw in de internationale tendens van musea om meer vrouwelijke kunstenaars en verzamelaars in de spotlights te zetten. Mu.ZEE trok hiervoor curator Virginie Devillez aan. Er is meer dan twee jaar vooronderzoek gedaan. Virginie

deed dat samen met de Mu.ZEE curator dr. Stefan Huygebaert en onderzoeker/projectverantwoordelijke
Wendy Van Hoorde. Vanaf 1 juli t/m 5 oktober te zien.

Dominique Savelkoul, directeur Mu.ZEE en Permekemuseum, over Anna Boch

Het is de verdienste van Virginie Devillez en het team achter deze tentoonstelling dat dat ene, zeer bekende en tot in den treure herhaalde feit over Anna Boch, dat zij als enige ooit een schilderij van Vincent van Gogh bij leven verwierf, is overstegen.

"De tentoonstelling toont haar als kunstenaar én als verzamelaar, met haar liefde voor muziek, architectuur en reizen. Toepasselijk voor een Wagnerfanaat leest haar leven als een gesamtkunstwerk, waarbij diverse kunstvormen en interesses met elkaar zijn verweven en elkaar verrijken."

"Als vrouwelijke directeur van Mu.ZEE ben ik dan ook ten zeerste geroerd eindelijk deze tentoonstelling te kunnen brengen. Het concrete vertrekpunt is haar intrigerende pointillistische schilderij Pendant l’élévation (Tijdens de elevatie), dat het kerkje van Mariakerke bij Oostende, zo geliefd bij James Ensor, Willy Finch en vele anderen, in beeld brengt."

"Nog belangrijker dan dit werk in de collectie van Mu.ZEE is het feit dat Anna Boch rond 1900 de meest prominente vrouwelijke kunstenaar was in België. En laat die periode van het fin de siècle en de belle époque nu juist het chronologische beginpunt zijn van de focus van Mu.ZEE. Als museum voor Belgische kunst van 1880 tot heden vormt Mu.ZEE de evidente plaats waar Anna Boch thuis kan komen", aldus Dominique Savelkoul - directeur van Mu.ZEE.

Anna Boch, opgegroeid in een welgesteld milieu, had een grote passie voor kunst en muziek

Anna Boch (1848 -1936) was een impressionistische schilderes van landschappen en stillevens. Later in haar leven werden haar werken geaccentueerd door  sterke lichteffecten middels een optische menging van kleuren. Net zoals haar impressionistische tijdsgenoten Berthe Morisot (1841-1985) in Frankrijk of Mary Cassatt (1844-1926) in de Verenigde Staten, wordt Anna Boch geboren in een heel welgesteld milieu, waar de liefde voor kunst en muziek met de paplepel werd ingegeven.

Haar familie is eigenaar van de Manufacture Boch Frères Keramis in La Louvière. Anna's broer Eugène Boch (1855-1941) was ook kunstschilder en bevriend met Vincent van Gogh. Haar neef, de advocaat en schrijver Octave Maus (1856-1919), was de grondlegger van de belangrijke kunstenaarsgroepen Les XX en La Libre Esthétique, in Brussel. Anna sloot zich in 1885, als enig vrouwelijk lid, aan bij de avant-gardistische kunstkring Les XX.

In deze kunstkring ontmoette ze kunstenaars als Willy Finch, Guillaume Vogels, Dario de Regoyos, Périclès Pantazis, Jan Toorop en James Ensor die eveneens kunstschilder was en wordt gezien als de belangrijkste vernieuwer van de moderne kunst in België. Daarnaast was hij ook componist en schrijver. Het was echter vooral Theo Van Rysselberghe die haar vanaf 1888 in dit midden sterk beïnvloedde. Hij was in de ban van het licht en bracht zijn enthousiasme op haar over om dit impressionistisch licht weer te geven op doek.

Anna Boch, Les falaises de l'Estérel, ca. 1910. Privécollectie, Brussel. Foto Vincent Everarts
Anna Boch, Les falaises de l'Estérel, ca. 1910. Privécollectie, Brussel. Foto Vincent Everarts

Theo Van Rysselberghe, zelf kunstschilder, graficus en ontwerper, ontmoette Theo van Gogh in Parijs en kon dus Vincent van Gogh uitnodigen voor een expositie in Brussel. Hierdoor slaagde Vincent van Gogh erin om zijn 'Rode wingerd in Montmajour' te verkopen aan Anna Boch, het enige kunstwerk dat hij ooit verkocht.

Anna Boch werd internationaal gewaardeerd als muziekliefhebber en verzamelaar van kunst

Anna Boch, Berger et moutons, 1896. Collection de l'Etat belge mis en dépôt par la Communauté française de Belgique au Musée des Beaux-Arts de Charleroi
Anna Boch, Berger et moutons, 1896. Collection de l'Etat belge mis en dépôt par la Communauté française de Belgique au Musée des Beaux-Arts de Charleroi

Anna Boch genoot internationale waardering. Ze was een groot muziekliefhebber en ze verzamelde werk van onder andere  Paul Gauguin, Vincent van Gogh en Paul Signac. Ze had ook een neus voor jong talent. Net zoals bij haar Franse collega-kunstenaars voor wie ze een grote bewondering had, nemen in haar oeuvre zeelandschappen, de natuur en reizen een belangrijke plaats in. Ook de Noordzee als onderwerp verschijnt in haar oeuvre: de Belgische kust en Oostende, de stad van James Ensor waren haar niet vreemd. James Ensor, van wie ze onder meer een sleutelwerk La Musique russe verwierf, lag haar nauw aan het hart.

'Anna Boch, een impressionistische reis'. Met werken uit officiële instellingen en privecollecties

De tentoonstelling verhaalt een bijzondere reis door Anna Bochs impressionistische oeuvre heen, aangevuld met uitzonderlijke bruiklenen uit onder andere haar eigen collectie van werk van Vincent van Gogh, Paul Signac, Paul Gauguin, Théo van Rysselberghe, Victor Horta, Maurice Denis en vele anderen uit die periode. Dit zijn werken uit zowel officiële instellingen, alsmede privécollecties. De tentoonstelling is het resultaat van een samenwerking met het Musée de Pont-Aven in Bretagne en reist dan door naar het Bretoens museum.

Anna Boch, En Juin, 1894. Collection de l'Etat belge mis en dépôt par la Communauté française de Belgique au Musée des Beaux-Arts de Charleroi
Anna Boch, En Juin, 1894. Collection de l'Etat belge mis en dépôt par la Communauté française de Belgique au Musée des Beaux-Arts de Charleroi

Meet Anna Boch & The Artists Joëlle, Nadia en Marie


 Mu.ZEE sprak drie kunstenaars/verzamelaars aan als ambassadeurs van de tentoonstelling: Joëlle Dubois, Nadia Naveau en Marie Cloquet. Net zoals Anna Boch zijn deze inspirerende vrouwelijke kunstenaars ook fervente verzamelaars. Samen met hen en Generation WOW werkte Mu.ZEE de digitale campagne uit met de titel; 'Meet Anna Boch & the artists'.

In de campagne geven ze elk een sterke kijk op het heden en het verleden, geïnspireerd door het levensverhaal van Anna Boch. Het startschot voor deze campagne werd op 12 juni gegeven tijdens de ‘Create & Elevate’ conference van Generation WOW in Kursaal Oostende.

Meet Anna Boch & The Artists Joëlle Dubois, Nadia Naveau en Marie Cloquet

Mu.ZEE : Beeld Joëlle Dubois © Buro Bonito
Mu.ZEE : Beeld Joëlle Dubois © Buro Bonito

Joëlle Dubois interpreteert de enorme impact van sociale media en smartphones in haar werk en brengt deze thematiek op een komische, ironische en toch kleurrijke manier. Joëlle schildert en tekent haar observaties in afbeeldingen van harige, obese vrouwen en mannen. Ze benadrukt haar eigen sterke rol hiermee als zelfstandige en geëmancipeerde vrouw en artieste.
Ze wordt vertegenwoordigd door Keteleer Gallery en Thomas Rehbein Galerie.

Mu.ZEE : Beeld Nadia Naveau © Buro Bonito
Mu.ZEE : Beeld Nadia Naveau © Buro Bonito

Nadia Naveau is een beeldhouwer die experimenteert met vormen, materialen en kleurgebruik. Ze haalt inspiratie uit verschillende contexten; van de oudheid tot vandaag en zowel uit de kunstgeschiedenis als uit massamedia, en kneedt die samen tot een vreemde, eigenzinnige iconografie. Ze wordt vertegenwoordigd door Base-Alpha Gallery en Galeria Fermay.

Mu.ZEE : Beeld Marie Cloquet © Buro Bonito
Mu.ZEE : Beeld Marie Cloquet © Buro Bonito

Marie Cloquet koestert een fundamentele fascinatie voor het elementaire en de essentiële uitrusting van een menselijk bestaan. Ze grijpt restanten of overschot aan om een condition humaine in kaart te brengen. Haar beelden zijn collages van hybride landschappen, zowel reëel als illusionistisch. Ze wordt vertegenwoordigd door Annie Gentils Gallery, Jason Haam Gallery en Galeria Hilario Galguera.

Over de curatoren

Virginie Devillez is doctor in de filosofie en letteren (ULB) en startte haar carrière als conservator bij de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België. Ze was er projectmanager van het Magritte Museum, dat openging in 2009. Later leidde ze de galeries van Daniel Templon en Micheline Szwajcer in België, voordat ze Specialist Director impressionistische, moderne en hedendaagse kunst werd bij Sotheby's (2016-2023). Als freelance curator en onderzoeker is zij momenteel onafhankelijk expert en kunstadviseur. Virginie Devillez is tevens auteur van vele publicaties en artikelen over onder meer Belgische kunst en het surrealisme, en is lid van het Magritte Comité.

Stefan Huygebaert is doctor in de kunstwetenschappen. Hij is curator in Mu.ZEE, Oostende, waar hij zich toelegt op de tentoonstellings- en onderzoeksprojecten over kunst rond 1900 en dan Léon Spilliaert in het bijzonder. Daarvoor was hij tien jaar lang pre- en postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit Gent. Hij onderzoekt, doceert en publiceert over tal van aspecten van de kunst van de lange 19e eeuw (1789-1914).

Wendy Van Hoorde heeft een master of Arts in de Kunstwetenschappen en is sinds 2019 werkzaam bij Mu.ZEE als coördinator van het waarderingstraject over de collectie en vervolgens als collectieonderzoeker.

Anna Boch en de link naar de vaste collectie in Mu.ZEE, Oostende

Mu.ZEE maakt in haar vaste collectietentoonstelling steevast een brug met de tijdelijke tentoonstellingen. De link naar Anna Boch wordt deze keer verweven door de hele collectie. In de huidige opstelling gaat er extra aandacht uit naar sterke vrouwelijke kunstenaars zoals Berlinde De Bruyckere en Ria Pacquée, en ook Liliane Vertessen die een hele ruimte inneemt met een serie zelfportretten uit de jaren 1980.

Het werk van Jacqueline Mesmaeker en Lili Dujourie wordt getoond naast het participatieproject Rose Family Factory van Ada Van Hoorebeke, een waar batikatelier / confituurfabriek. Recent aangekocht werk van Marthe Donas toont dan weer hoe deze kunstenares terecht haar plaats opeist binnen het abstract modernisme in de eerste helft van de 20e eeuw. Alice Frey is eveneens een vaste waarde geworden binnen de opstelling.

Uiteraard zijn er ook kleine knipogen naar Anna Boch! Zo zijn er prachtige werken van enkele tijdsgenoten, Anna De Weert en Juliette Wytsman-Trullemans. Hun werk baadt, net zoals bij de werken van Anna Boch, in vibrerend licht en kleuren.

Tenslotte hint een selectie van werk van de Oostendse schilderes Euphrosina Beernaert naar het feit, dat zij Anna Boch kennis liet maken met vooral de technische kant van het schilderen. Beernaert was als een van de eerste vrouwelijke leermeesters in de 19e eeuw.