Film C'è Ancora Domani - 'Morgen is er ook nog' & Interview

Drama met humor over een huisvrouw die stappen zet naar haar 'vrijheid' in het patriarchale Rome van 1946!

Delia en Ivano wonen met hun kinderen en Ivano's ziekelijke vader in een souterrain woning in een typisch Romeins hofje. Het is 1946 en Rome balanceert tussen de roes over de bevrijding en de tekortkomingen van de afgelopen oorlogsjaren. Delia berust in haar traditionele rol van echtgenote en moeder die de eindjes aan elkaar moet knopen. Ivano, de patrias familias, hardwerkend om het beetje geld thuis te brengen laat geen gelegenheid voorbij gaan om dit te vertellen, soms minachtend en soms hardhandig. Hij heeft alleen ontzag voor zijn manipulerende vader, voor wie Delia een makkelijke verzorgster is. Het is lente en de familie is opgewonden over de verloving van hun dochter Marcella met een jongen uit de middenklasse. Delia ziet dit als Marcella's kans om hetzelfde lot te ontlopen. Maar alles verandert wanneer Delia een mysterieuze brief ontvangt die haar moed aanwakkert om te streven naar een beter leven; en niet alleen voor zichzelf…


Interview met regisseur Paola Cortellesi

Paola Cortellesi is een Italiaans actrice, comédienne, imitator, zangeres en presentatrice. Ze werd in 1973 geboren in Rome en is actief als actrice en comédienne in films, theater en op televisie. In 2011 won ze de Premi David di Donatello voor beste vrouwelijke hoofdrol en werd ze ook genomineerd voor de Globo d'oro voor haar rol in Nessuno mi può giudicare. In 2015 won ze de Nastro d'Argento Premio Nino Manfredi voor haar rol in Scusate se esisto!. Cortellesi won in 2011 en 2012 ook tweemaal de Italiaanse televisieprijs met de komische televisieserie Zelig. Paola is eveneens succesvol als zangeres en werkte samen met muzikanten als Renato Zero, Claudio Baglioni en Neri per Caso. Ze wordt beschouwd als één van de meest veelzijdige artiesten in de Italiaanse filmwereld. De film C’e Ancora Domani, wat vrij vertaald 'Morgen is er ook nog' betekent, is haar regiedebuut en een hit in Italië. 

What has motivated you to make this film?

I was interested in exploring the day-to-day discrimination and domestic violence of that time. I wanted to celebrate the forgotten women like my grandmother and great-grandmother. The film is not based on a true story, but it's inspired by their lives and the many women like them; stories heard in the courtyard, because everybody knew everything about everybody. There was not an ounce of privacy… There's a generation of women who grew up like this, excepting their lives and never questioning the status quo.

What do you hope to accomplish with this film?

A few years ago I was reading my young daughter a children's book recounting the evolution of women's rights. I was incredulous about the stories of how women were treated in the past! At first, I was relieved because I thought it was a sign that times had changed. Then, I started thinking; if my daughter is not aware, teenage girls probably don't know about it either. Although much progress has been made, there's still a toxic mentality in some quarters. Femicide is still a problem in Italy. According to a recent study, one woman is murdered by a man every 72 hours! This is often done by an ex who can't except she has left him. So I hope to accomplish change in our society, that there will be more awareness and support in our local communities and legislation to counter these threats.

What did you learn from this?

Shooting the film in black-and-white seemed like a natural choice. When my relatives told me stories about that period, I always kind of imagined them in black and white. It also tapped into my love of 'neorealismo rosa' using certain techniques combined with the comedic tone of filmmaking from decades ago. But filmmaking is hard, also  because this was my directorial debut and I wanted to do it right. We had to overcome challenges because of a tight budget and the amount of time to shoot the film was only 45 days! It was very important to spent weeks of intense rehearsing with the cast. We also had to be very careful and precise doing screen tests for the different shades of black and white before shooting on location. So I have learned that preparation is key to success. This made the job easier as well for Valentina Mariani, the editor. Moreover, I have experienced people's trust being very important for achieving the desired outcome of the film. In the end it worked like a charm.

Film C'è Ancora Domani Prijsvraag

Filmcast : P. Cortellesi, V. Mastandrea, R. Maggiora Vergano, E. Fanelli, G. Colangeli, V. Marchioni, F. Centorame, R. Vannoli, P. Tiziana Cruciani, Y. Joseph, A. Barela, F. Tocci

De actie voor het winnen van vrijkaarten voor deze film is voorbij. Deelnemers die de vraag juist hebben beantwoord ontvangen 2 vrijkaarten per persoon.


Regisseur : Paola Cortellesi

Genre : drama

Duur : 108 min.

Datum : 21-03-2024