Doe mee! #FairtradeChallenge
Max Havelaar met Fairtrade project in Kenia: Growing Women in Coffee
Economische zaken pleit voor veel meer duurzaamheid in Groente en Fruit

Max Havelaar met Fairtrade project in Kenia: Growing Women in Coffee


Zeddy Rotich (38) is koffieboerin en aangesloten bij de boerenorganisatie Kabngetuny van Kericho County in Kenia. Deze coöperatie is aangesloten bij het Fairtrade ‘Growing Women in Coffee’-project. 

Dit project stimuleert de overdracht van het eigendom van koffiestruiken naar de vrouwelijke koffieboeren in Kenia. De boerinnen in Kenia voeren 70 procent van het werk op koffieboerderijen uit, maar zijn bijna nooit zelf de eigenaar van het land waar ze planten, telen en oogsten. Dankzij dit project ontvangen ze voor het eerst een zelfstandig inkomen en zijn 300 vrouwelijke leden van de Kabngetuny coöperatie landeigenaar geworden via dit project. Zeddy is één van hen: 'De weerpatronen in Kenia veranderen. Zo hadden we dit jaar een hele lange droge periode en met hogere temperaturen dan normaal.

Op dit moment zouden we de koffie moeten oogsten, maar de koffiebessen zijn nog niet rijp'. 'We proberen met de effecten van klimaatverandering om te gaan. Ik heb daarom met 300 vrouwen meegedaan aan een training over betere landbouwtechnieken. Zo kregen we het advies om meerdere gewassen te gaan telen op onze koffieboerderijen, zoals bananen en ook bonen. Deze extra gewassen zijn zowel een bron van inkomsten als een voedselbron en we planten ook bomen op onze boerderijen die schaduw bieden aan de koffiestruiken en de grond vruchtbaarder maken. Via Fairtrade America doe ik mee aan een project voor biogas. Elke dag verzamel ik mest van mijn drie koeien en stop die in mijn nieuwe biogas-oven. Deze werkt op mest in plaats van op brandhout en de restmaterialen gebruik ik op mijn boerderij als een organische mest.

#fairtradechallenge

Voordat ik deze nieuwe oven had, stond ik heel vroeg op om brandhout te verzamelen. Daardoor kwamen mijn kinderen kwamen vaak te laat op school omdat ik nog bezig was met hout sprokkelen. Maar dankzij mijn biogas-oven kan ik de kinderen wel op tijd naar school brengen en ook vroeg beginnen met werken op mijn boerderij. De oven bespaart me dus tijd en geld. Het is fijn dat we via Fairtrade stappen kunnen ondernemen om beter om te gaan met het veranderende klimaat. Maar we hebben nog wel ondersteuning nodig.

We moeten andere boeren trainen die nog niet weten wat de klimaatverandering inhoudt. En we moeten meer schaduwrijke nurseries aanleggen waar we de jonge koffieplantjes kunnen aanplanten. Ook willen we het aantal biogas-ovens uitbreiden in onze gemeenschap, zodat alle leden van onze coöperatie er eentje kunnen gebruiken. Dan neemt de houtkap af en kunnen we ons klimaat beschermen. Ik wil de wereldleiders vragen om ons, de kleinschalige boeren, niet te vergeten. Dan kunnen we altijd blijven werken op onze boerderijen, ondanks de uitdagingen die de klimaatverandering op onze weg brengt.' Boerenverhalen  van  Max Havelaar.

Economische zaken pleit voor veel meer duurzaamheid in Groente en Fruit


Staatssecretaris Martijn van Dam heeft onlangs in de Tweede Kamer het plan gevat, om EU subsidies voor land- en tuinbouw aan te wenden voor een landelijke promotiecampagne van groente en fruit.

De aanleiding hiervoor is dat met name zo'n 70% van jongeren tot 16 jaar, structureel te weinig groenten en fruit eet. Ook blijkt dat het merendeel van volwassenen, waaronder de ouders van kinderen, niet aan de gezondheidsnorm voldoen. Dit is een groot maatschappelijk probleem, want veel welvaartziektes zoals diabetes en hart- en vaatziekten, zijn mede te herleiden naar een tekort aan inname van gezonde voeding volgens de ADH richtlijn. 


80% haalt de dagelijkse norm niet voor 200 gram groente en 40% haalt de dagelijkse norm niet met 2 stuks fruit


Foto staatssecretaris M. van Dam © Rijksoverheid

Van Dam, die ook de titel minister voor landbouw  in het buitenland draagt, heeft de tuinbouwsector op lijn gekregen, om samen te investeren in de campagne. De telers nemen 50% voor hun rekening en dit zal worden aangevuld met 50% EU subsidie tot 4.1% van de omzet van de telers. Naast het maatschappelijk belang heeft deze campagne ook een economische agenda. Want de tuinbouwsector lijkt financieel weer aan de betere hand te zijn, maar moet wel een nieuwe koers varen om internationaal marktleider te kunnen blijven. De EU subsidies worden niet ingezet voor schaalvergroting en kostprijsverlaging, echter voor verdere verduurzaming, een nog betere afstemming van groente en fruit op de marktvraag en het optimaliseren van de afzetstructuur.

Dit is een goede ontwikkeling, maar er is ook niet echt een alternatief. Want een schaalvergroting is binnen de bestaande infrastructuur niet eenvoudig te realiseren en verdere kostenverlaging leidt enkel tot vermindering van slagkracht en reserves voor de telers. Het blijven innoveren kost geld en de reserves zullen nodig zijn voor de (on)voorziene uitgaven. Denk bijvoorbeeld aan toenemende schade door storm, hagel en brand aan de kassen en het weer snel operationeel krijgen van de onderneming. De klimaatverandering is steeds vaker merkbaar en dat mag niet worden onderschat, want de verzekeraars zullen ongetwijfeld hun beleid aanpassen op toekenning van een uitkering voor schadeherstel. Een andere uitdaging is de fijnmazige logistiek, op zich een ingenieus systeem, toch is het helaas ook debet aan verhoging van het broeikaseffect dat een bijdrage levert aan klimaatverandering.

Binnen dit systeem zal enerzijds gekeken moeten worden naar de impact op het milieu en anderzijds ook naar de hoge kosten van belading. De route naar meer verduurzaming zal haar vruchten gaan afwerpen, indien elke schakel in de keten van toelevering, productie, handel, transport en afzet nog beter gaat samenwerken. Blijven innoveren is een must.  Het succes van de promotiecampagne valt of staat wel bij de uitvoering van de communicatie. Het is namelijk niet eenvoudig om een uniforme boodschap over te dragen aan de verschillende bevolkingsgroepen qua geslacht, leeftijd en opleiding, en met een (niet) westerse allochtone of autochtone afkomst.

De staatssecretaris, zelf vader van twee kinderen, heeft in ieder geval een belangrijk signaal afgegeven door de EU subsidie voor groente en fruit in te zetten voor meer duurzame oplossingen. Het past in de duurzame transitie van de gehele voedselketen, dat in 2020 haar hoogtepunt moet hebben bereikt en het sluit aan op de doelstelling om telers te voorzien van eerlijkere prijzen.