Selma Seddik - Co-founder en eigenaar van Instock


Tijdens de award uitreiking in het sfeerfolle 'InnovationLab' van de Horecava, werd Selma Seddik in het zonnetje gezet. Ze is de mede-oprichter van Instock. Dit is een mooi initiatief dat ze samen met haar collega's Merel, Bart en Freke heeft opgezet, namelijk het eerste restaurant in Nederland dat voedselverspilling op de kaart zet. Dit doen ze door gebruik te maken van de reststromen' uit de voedselketen, die anders worden weggegooid. Elke dag is er weer een nieuw menu samengesteld van goede, voedzame ingrediënten. Daarmee pakt ze enerzijds de voedselproblematiek aan dat gelinkt is aan klimaatverandering, en anderzijds draagt ze hiermee bij aan de bewustwording over duurzaamheid bij de consument. De opbrengsten worden weer geïnvesteerd in andere projecten, waaronder Pieper Bier.

Hiervoor kreeg ze de Karel de Vos Innovation Award. Selma is 28 jaar, studeerde aan University College Utrecht, is actief in de 'Youth Food Movement' en lid van de 'Global Shapers Community'.

Wat was voor jou de aanleiding om van start te gaan met het bedrijf Instock?

De reden waarom ik hiermee aan de slag ben gegaan, is dat er zoveel eten wordt verspild. Wereldwijd is dat 1/3 van al het geproduceerde voedsel! Dat is gigantisch en het heeft ook heel veel invloed op al het landgebruik, watergebruik, energie en co2. Na mijn studie ben ik als trainee begonnen bij Albert Heijn. Ik heb daar zowel in de supermarkt gewerkt, als op het hoofdkantoor bij de afdeling duurzaamheid. Dan wil je wel de voedselketen gaan optimaliseren, zo veel als mogelijk verbeteren! Ik werd toen heel erg gegrepen door de voedselverspilling. Een voorbeeld is het brood dat op het eind van de dag niet meer verkocht kon worden. Samen met collega’s bedachten we toen dat we hier lekkere gerechten van kunnen maken, en zo is Instock eigenlijk ontstaan.

De supermarkten worden steeds duurzamer, maar hoe is het met de hele keten gesteld?

Ik denk dat het moeilijk is, om samen tot een complete oplossing te komen. De voedselketen zit heel complex in elkaar. Alle actoren in de voedselketen wijzen naar elkaar en komen daardoor niet tot goede oplossingen. Ook de consumenten spelen hierin een belangrijke rol, want deze willen echt niet veel uitgeven aan duurzame voeding. Als we het hebben over voedselverspilling, dan wordt er bijna overal veel te veel verspild. Dit geldt zeker ook voor de consument. Het is dus erg belangrijk dat in de gehele keten naar slimme oplossingen wordt gekeken. Ik denk wel dat grote resultaten uitblijven als daarin niet constructief wordt samengewerkt. Je moet het gewoon samen doen...

Wat is de grootste uitdaging met betrekking tot de wereldvoedselproblematiek?

In 2050 moeten we in staat zijn om 9 miljard mensen te kunnen voeden. Er zullen gaandeweg ongetwijfeld manieren bedacht zijn om dat te realiseren. Maar wat ik persoonlijk heel belangrijk vind, is dat er altijd gezond voedsel beschikbaar zal zijn. En dat de mensen niet te dik worden, maar juist vitaal blijven.

Het is ook superbelangrijk dat onze aarde er niet slechter van wordt. Dus het behoud van goede bodemgezondheid en biodiversiteit, evenals het beperkt houden van de co2-uitstoot en watergebruik. Als derde punt denk ik dat iedereen, ethisch gezien, zelf moet bepalen om vlees te eten. Ik vind het wel belangrijk dat de hele keten van vleesproductie en de vleesverwerking, zo diervriendelijk als mogelijk moet zijn. Daarnaast vind ik het bewustzijn belangrijk, dat het eten van vlees een heel erg negatieve invloed heeft op ons klimaat. Dit is allemaal mijn ideaal van de toekomst, maar negen miljard mensen blijven voeden is niet iets romantisch. Je moet rationeel zijn, en op zoek naar de juiste keuzes.

Je hebt de Karel de Vos award gewonnen voor Pieper Bier, wat is dat precies?

Het is bier dat gebrouwen is met ‘geredde’ aardappels. Dit idee is ontstaan nadat we een Belgisch bier hadden gezien dat was gebrouwen met oud brood. We wilden voor onze restaurants een groter aanbod van dranken gaan aanbieden, waaronder speciaalbier. Toen zijn we in gesprek gegaan met lokale brouwers in Amsterdam. De vraag was of zij iets met onze reststromen konden doen, waar ook veel aardappels in zitten. We hebben vervolgens een aantal proefbrouwsels gemaakt, met uiteindelijk het Pieper Bier als eindresultaat. Wat dit bier zo interessant maakt is dat je van de reststromen een mooi nieuw eindproduct kunt maken. Nederland is een echt aardappelland, maar er wordt jaarlijks ook 340 miljoen kilo aardappels verspild. Met Pieper Bier gaan we die verspilling tegen. Dit vond de vakjury een mooie reden om ons de Karel de Vos Duurzaamheid Award te gunnen, en daar zijn we heel blij mee.

Waar smaakt het naar, is het lekker?

Ja, ik vind het echt superlekker. Ik hou ook wel van speciaalbieren. De smaak lijkt op een pale ale biertje. Het is een beetje bitter, maar ook zoet en er zit 4.7% alcohol in. We hebben op de achterkant van de flesjes een 'tenminste heerlijk tot.....' datum gezet. Dit is een knipoog naar de 'gebruikelijke' houdbaarheidsdatum, omdat we van mening zijn dat de consumenten ook wel wat kritischer kunnen zijn. Ga eerst iets goed ruiken en proeven voordat je het weggooit. 

Wat wil je uiteindelijk Met dit initiatief gaan bereiken?

We hebben tot nu toe meer dan 200 ton eten gered en willen voor dit jaar het aantal ton verdriedubbelen. Dit gaan we niet alleen doen in onze restaurants, waar we gerechten maken van ingrediënten die anders verspild zouden worden. We willen ook andere ondernemers in de horeca hierbij betrekken, en hen overtuigen dat je met de reststromen nog heel lekker en voedzaam eten kunt bereiden. Dit is tevens goed voor de portemonnee en je kunt bovendien samen het verschil maken om de grote verspilling terug te dringen. Dat is onze ambitie!