Horecava 2017 in mobiliteit, met winkels van Sinkel in de retail en horeca.


Dit jaar is het thema 'Food & Hospitality' met een focus op mobiliteit, van traditie naar vernieuwing, techniek voor optimale service en een toenemende diversiteit in merkbeleving... winkels van Sinkel in retail en horeca.

De Horecava is de grootste vakbeurs voor horeca in Nederland, waar tevens kampioenschappen worden gehouden en vele vakprijzen worden uitgereikt. Deze vakbeurs heeft meerdere thematische paviljoens en honderden standhouders uit bijna alle disciplines van de horeca en catering. Zowel de horeca werkgever als de werknemer kan zich hier oriënteren, netwerken, trends volgen en bovenal beleven. Want beleven, daar gaat het om. Al je zintuigen krijgen een traktaat van wat horeca en catering allemaal te bieden heeft. En ook commerciële kansen komend aan bod, evenals maatschappelijke uitdagingen.

Hemelswater wint Overall Innovation Award

De overall winnaar van de Horecava Innovation Award 2017 is een speciaal bier geworden, Hemelswater: Code Blond van Hemelswater uit Amsterdam. Gebrouwen met lokaal opgevangen, en sterk gefilterd regenwater. Joris Hoebe is de initiatiefnemer en wil zo aandacht voor de problematiek rondom wolkbreuken. Hoe maak je van noodweer een deugd?  Zo dus,  met Code Blond!

Selma Seddik - Co-founder en eigenaar van Instock


Horeca-onderneemster Selma Seddik van Instock - op foto rechts, nam het felbegeerde Karel de Vos Duurzaamheid Award 2017 in ontvangst voor haar initiatief met Pieper Bier. Samen met haar mede-oprichters van 'No Waste' restaurants, -winkels en -foodtruck, timmert ze al flink aan de weg van duurzaamheid in voeding. Na al het ceremonieel, maakte Dag van de Vrouwen nader kennis met Selma. Lees interview....

Overzicht andere winnaars voor innovatie

RoomRaccoon wint de Publieksprijs,  Taste the Dutch Masters (Concepts, Interior & Design), de Foam Locus (Equipment & Services en SJIFT happens! (Mobile, Applications & Social Media)

Peter van der Moolen - CEO Van der Moolen Foodgroup


Vlakbij het grote Aziatisch Paviljoen kwamen we bij een stand van de Van der Moolen Foodgroup. Dit bedrijf is specialist in het produceren van de authentiek gewalste wokmie. Bijna iedereen heeft weleens mie gegeten, of eet dit regelmatig. Dit is op zich dus niet zo spannend, maar authentiek gewalste wokmie schijnt toch iets heel anders te zijn dan bijvoorbeeld de bekende mienestjes! Wat is dan het verschil met gewone mie? We gingen in gesprek met Peter van der Moolen, de directeur van dit familiebedrijf en kwamen tot een op zijn minst gezegd opzienbarende conclusie! Lees interview....

Anne Lyskawa - Food Designer en ontwikkelaar MeatGreen


De HAS Hogeschool is een zelfstandige hogeschool in Den Bosch en Venlo, die verschillende hbo-opleidingen aanbiedt in Agro, Food en Leefomgeving. Tijdens de Horecava konden voormalige studenten hun nieuwe producten laten zien in de Start Up lane van de beurs. Een mooi initiatief, waarin jong talent in de spotlight wordt gezet met Food Innovation. Dag van de Vrouwen nam een kijkje in de keuken van oude tradities in een nieuw concept. Het is hartverwarmend om te zien hoe de jonge generatie omgaat met de wereldproblematiek, zoals die van voeding en klimaatverandering. Een mooi voorbeeld is de oud-Hasser Anne Lyskawa. Ze bedacht een 'simpele' oplossing voor een toenemend probleem in gezondheid en het klimaat. Hoe simpeler het idee, des te ingenieuzer het vaak is! Dat zagen we ook bij de anderen. Met Anne hadden we een meet & greet in de Start Up lane. Lees interview...

Bob Hutten - DGA Hutten catering en verspillingsfabriek


In het 'theater' van het InnovationLab, waar jaarlijks de Innovation Awards worden uitgereikt, gaf Bob Hutten een betoog over de gigantische verspilling van voedsel. Hij heeft een groot cateringbedrijf en ervaart ook in het bedrijfsleven onnodige verspilling. Een voorbeeld zijn de 'no-shows' op evenementen. Dit is al vervelend voor organisatoren, maar zeker ook voor catering, omdat het voedsel dan wordt weggegooid. Dit is echter een kleine druppel op de gloeiende plaat van voedselverspilling. Volgens zijn inzicht wordt er onnodig voeding verspild, dat een waarde vertegenwoordigd van € 10 miljard.

Onverteerbaar als je dat afzet tegen de hongersnoden in de wereld. Losstaand daarvan is het gewoon goede voeding wat onnodig verdwijnt. Dit ligt niet alleen aan telers, productie en retail, maar zeker ook aan de consument, die jaarlijks gemiddeld 50 kg per persoon weggooit.

Dat moet anders kunnen. Voor hem was dit aanleiding om de Verspillingsfabriek op te richten. Onder leiding van initiatiefnemer Bob Hutten worden reststromen of bijstromen ingekocht, om daar heerlijke soepen en sauzen van te maken. Enkele voorbeelden zijn te kleine uitjes, steeltjes van champions, pompoenen, uiteinden van tomaten en zelfs hele tomaten waar een verkeerd labeltje op zit. In het productieproces kost tijd geld. Dus als een batch verkeerde labels heeft, is er geen 'ruimte' in de handling om dit opnieuw te doen. De hoeveelheid tijd in arbeid, verhoudt zich niet tot de kostprijs.

Bij de Verspillingsfabriek kijken ze echter naar het grotere plaatje. Want de aarde raakt uitgeput, en er komen jaarlijks gemiddeld 80 miljoen mensen bij die ook hun voeding nodig hebben. Daarnaast werken ze in de Verspillingsfabriek ook met mensen, die een 'afstand hebben tot de arbeidsmarkt'. Dit initiatief is vanuit een ideologie vertrokken, met als doel voorbeeldgevend te zijn. Het ligt in de verwachting dat meer bedrijven dit gaan begrijpen, en daarmee bedoelen we toepassen. Om dit te doen slagen, is ook onze hulp als consument nodig. Niet alleen voor de huidige generatie, maar ook voor generaties die volgen.

driekwart van de bezoekers Horecava vindt een keurmerk voor duurzaamheid goed idee


Driekwart van de horecabezoekers staat heel positief  tegenover een duurzaamheidskeurmerk voor horeca. Dit blijkt uit een onderzoek onder horecabezoekers en horecaprofessionals verzorgd door de Horecava. Een andere uitkomst is dat duurzaamheidsaspecten voor de horecabezoekers belangrijk zijn. Veel belangrijker dan wordt gedacht door horecaprofessionals.

De Horecava heeft van 16 tot en met 28 november 2016 een onderzoek gedaan naar duurzaamheid en trends in de toekomst van de horeca, onder horecaprofessionals en horecabezoekers. Aan de horecaondernemers werd toen gevraagd wat ze dachten dat horecagasten zouden antwoorden.

Beursmanager Luuk Scholte pleit voor meer duurzaamheid in de horeca

Beursmanager Luuk Scholte vertelt over de belangrijkste resultaten van het onderzoek en hoe de Horecava daar op inspeelt: 'Duurzaamheidskeurmerk van invloed op keuze restaurant', "Driekwart van de horecabezoekers vindt een duurzaamheidskeurmerk een (zeer) goed idee. Als gasten de keuze hebben uit restaurants met zo’n keurmerk, dan gaan zeven op de tien (69%) horecagasten hier rekening mee houden bij zijn of haar keus voor een restaurant. Bij een kwart (26%) gaat dit zelfs een (hele) belangrijke rol spelen."

"Daarnaast zijn de duurzaamheidsaspecten (waaronder voedselverspilling en milieuvriendelijkheid, evenals de diervriendelijke en seizoensproducten) voor bezoekers veel belangrijker dan in de horeca wordt gedacht. Ruim acht uit tien horecabezoekers vindt voedselverspilling belangrijk, terwijl de horecaprofessionals denken dat maar bij 40% van de gasten voedselverspilling een rol speelt. Diervriendelijke en seizoensproducten worden door circa twee derde genoemd, en het gebruik van de regionale producten en milieuvriendelijkheid zijn voor bijna zes op de tien horecabezoekers belangrijk bij een bezoek aan de Nederlandse horeca. De ondernemers schatten deze aantallen telkens lager in."

De Horecava brengt verspilling en duurzaamheid ruim onder de aandacht van haar bezoekers. Het onderdeel 'No Waste Village' is daar een goed voorbeeld van met deelnemers zoals Instock en de Verspillingsfabriek, en staat geheel in het teken van praktische oplossingen. De Horecava heeft er nog een nieuw paviljoen bij dat goed aansluit bij duurzaamheid, namelijk: "Van Bron tot Bord in Nederland". Lokale en duurzame producten uit de Nederlandse provincies staan hier centraal. Deze beurs draagt hiermee bij aan meer bewustwording van horecaprofessionals, en dat is een goede ontwikkeling!