Amsterdam Juni 2021. Galerie Mokum presenteert expositie The Female Gaze - 2e Editie
The Female Gaze 2e editie met Hanie Soltani

Galerie Mokum presenteert The Female Gaze - 2e editie!


Kleurrijke taartjes, intieme portretten, nostalgische interieurs en antieke zilveren lepels, welkom bij de 2de editie van The Female Gaze. De 'Female Gaze' is een term die de laatste jaren wordt gebruikt om kunst te omschrijven die het universele mannelijke perspectief 'ondermijnt'. Bestaat er zoiets als een vrouwelijke blik? Kijken vrouwen anders dan mannen of is het voldoende als een werk door een vrouw is gemaakt? Een ding is zeker, om de vrouwelijke blik te herkennen moet de zichtbaarheid van vrouwelijke kunstenaars worden vergoot. Beeld: Hanie Soltani - Wound blossoms.

De vrouwelijke blik voor een breder scala aan perspectieven in de kunstwereld gaat voort

De 2de editie van deze groepstentoonstelling draagt bij aan een diverser palet van  perspectieven. Het toont veel variatie in het werk van vrouwelijke figuratieve kunstenaars. De galerie introduceert nieuwe namen als Hanie Soltani - Iran, Lavely Miller - Amerika, Alice De Vliegher - België en Bea Sarrias - Spanje. Daarnaast zullen ook bekende kunstenaars als Koos van Keulen, Eline Brontsema en Zoey Frank nieuw werk tonen.

Margot Landeweerd van Galerie Mokum over het vervolg op de 1e editie van The Female Gaze

The Female Gaze 2e editie met Alice De Vliegher
Patisserie 2023 - Alice De Vliegher

"Eigenlijk wist ik het meteen na de eerste editie van The Female Gaze twee jaar geleden; dit is geen eenmalig project. De reacties waren overweldigend, de deelnemende vrouwelijke kunstenaars heel enthousiast en bezoekers en verzamelaars vol complimenten. Het was evident dat ik nog niet klaar was. De noodzaak om meer vrouwelijke kunstenaars te tonen is er tenslotte nog steeds."

"Ook dit jaar heeft de tentoonstelling zeer bewust geen thema. Kwaliteit en authenticiteit zijn de enige, maar uiterst belangrijke uitgangspunten. Een vrouwelijke kunstenaar hoeft geen vrouwen te schilderen; we zien interieurs, antieke lepels, dieren, stillevens, taartjes en een prachtige radiator! Ik vind het belangrijk dat de deelnemende kunstenaars in alle vrijheid kunnen werken en laten zien wat ze creëren. Ze moeten zich niet geremd voelen door een thema."

"Deze editie is gekenmerkt door haar internationale karakter en de vele nieuwe namen die we introduceren: Hanie Soltani - Iran, Fabiola Gironi - Italië, Bea Sarrias - Spanje, Leslie Lewis Sigler en Lavely Miller - Amerika zijn slechts enkele voorbeelden. Maar ook bekende Nederlandse namen als Koos van Keulen, Philine van der Vegte en Eline Brontsema tonen nieuw werk.

De gebruikte technieken zijn heel divers, waaronder  olieverf, houtsnedes, acrylverf, werk op papier en zelfs een kunstenares, Lavely Miller, die niet met kwasten of penselen schildert...maar met haar wijsvinger!

The Female Gaze 2e editie met Lavely Miller
Elena 2023 - Lavely Miller

"Er is zoveel kwaliteit en nog veel werk te verzetten dus bij ons staat de volgende editie al in de planning!"

"De 2e editie van The Female Gaze is nog tot en met 20 mei te zien in Galerie Mokum. Tijdens de KunstRAI (3 t/m 7 mei) is de galerie gesloten, maar er zullen ook daar werken van The Female Gaze te zien zijn", aldus Margot Landeweerd - Manager van Galerie Mokum.

Galerie Mokum zette in 1962 als eerste de toon in realistische kunst in Amsterdam

Galerie Mokum is in 1962 opgericht en zij was toen de eerste en enige plek in Amsterdam, waar realistische kunst werd getoond, verdedigd en gestimuleerd. Hiermee heeft zij in Nederland een bepalende rol gespeeld in de ontwikkeling van de naoorlogse, realistische schilderkunst. Door het consequente beleid dat de galerie door de jaren heen heeft gevoerd is Galerie Mokum ook nu nog toonaangevend op het gebied van figuratieve schilderkunst in Nederland.

Naast veel Nederlandse schilders vertegenwoordigt Galerie Mokum ook een aantal zeer gerenommeerde realisten uit het buitenland. Hierdoor heeft de galerie een divers en kwalitatief hoogwaardig aanbod. Galerie Mokum opent de 2e editie van de groepstentoonstelling 'The Female Gaze' op zaterdag 22 april. De werken van deze en andere vrouwelijke kunstenaars zijn te zien tot en met 20 mei 2023.

The Female Gaze 2e editie - Interview with Leslie Lewis Sigler

Leslie Lewis Sigler about her fascination with heirlooms


Leslie Lewis Sigler is a skilled oil painter. She was born in central Texas and studied painting at the University of Texas at Austin. She earned a BFA and BA Design & Studio Art. Since 2008 she has made the central coast of California home and has exhibited in solo and group shows nationally. Her signature painting style is rooted in the genre of photo realism and her work is clearly informed by the historical legacy of still-life  painting. Leslie has a fascination with silver and copper objects. As a painter she explores the human condition through contemporary portraits of family heirlooms.

What made you decide to study painting and how did you became a painter of family heirlooms?

I felt a need to make art from a very young age, and I always loved expressing myself through the metaphor of my artwork. I naturally pursued art school, where I found painting to be my most challenging and communicative medium. My first oil painting was a monochromatic, sienna-colored still life setup by my professor. Not long after, in my early twenties, my grandmother began giving me a piece of silver from her collection as birthday gifts: one year, a spoon; the next year, a butter dish.

They were special to me, but also seemed so formal that they were a bit useless. I continued to make paintings, and took a job in graphic design. Years later when my husband and I inherited a box of various mismatched forks, I added them to my small collection of silver and noticed their various shapes; objects passed down through families... families of objects. I started to love the metaphor, and make portraits of them.

You're a very skilled painter creating amazing details in form, light, colors and reflection. What's your approach, are you also an intuitive painter?

I wouldn't call myself an intuitive painter because my process of applying paint is very calculated and has orderly steps. Before I can paint, I start off by finding the antiques, often one at a time. I photograph them in natural light and compose the reflections by choosing my clothing or holding textiles, or positioning myself in a particular space.

The Female Gaze 2e editie met Leslie Lewis Sigler
Left: Silver Pair #27, The Minder and the Analyst - Leslie Lewis Sigler

At this stage, sometimes I'm surprised. I'm looking to observe the human family, to communicate character, and compose a metaphor of sorts, and I don't know exactly what to expect... this part of the process, I feel, is intuitive. Then comes the more calculated painting act: I make a drawing, and follow that with a monochromatic underpainting where I establish the light and dark values of the composition. When the underpainting is complete, I begin layering in the color and build with various layers of glazes.

The art you create is realistic and tangible but also mysterious. Does it reflect your day to day life?

My work certainly reflects my day to day life and relationships because my subjects are presented as personification. The work is informed by the diverse characters, connections, and family members in my life and also people or types we are collectively aware of, our societal figures.

Why do you view your still life subjects as portraits?

The shape, form, function, condition and tarnish of each object that I depict represent characteristics of the human condition. I compose my work to solely show the object like a traditional portrait.

You also work on a larger scale, so you have to adjust the perspective and art dimensions. Is this challenging to you?

Working big is a technical challenge. In those paintings I am often focusing more on the abstractions within the reflections. So these works have more potential to reflect moods and the complicated, deeper personalities and experiences.

Your artwork is on display at "The Female Gaze", presented by Galerie Mokum in the heart of Amsterdam. What's your opinion on the female perspective in art?

In an art world that is fairly male dominated, women bring a different perspective; as mothers, wives, caretakers, daughters. It's a perspective that needs to be asserted these days. Women observe life differently and experience things that are unique, and when a show like this one brings together so many talented female voices, the artwork has a lot to say.