Integrated Systems Europe, de grootste audio- en video beurs van Europa


In het voorjaar van 2017 vond de Integrated Systems Europe plaats. De RAI Amsterdam was de host van het grootste Audio Video Systems Integration evenement ter wereld. In 4 dagen tijd werden 73.000 professionals geïnformeerd door een kleine 1.200 bedrijven over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van audio en video. Wat daar wordt gedemonstreerd zal niet veel later ook beschikbaar zijn voor de consumenten. Dit initiatief is van InfoComm International en CEDIA, de 2 grootste AV brancheorganisaties internationaal. Dag van de Vrouwen bezocht dit evenement. Niet alleen om zich te vergapen aan de nieuwste gadgets, maar vooral om na te gaan of er vrouwelijke professionals zijn, in deze intrigerende, door mannen gedomineerde sector.

Er is veel behoefte aan meer vrouwelijke professionals in de audio en video industrie

Onze maatschappij wordt steeds visueler ingesteld. Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Een beeld met geluid zal ongetwijfeld een veelvoud daarvan zijn. Wie zal het zeggen? Het is een feit dat we in communicatie sneller tot de kern willen komen. Je zou dan kunnen denken dat het 'geschreven' woord op het tweede plan komt te staan. Niets is minder waar, want de in 'enen en nullen' opgebouwde digitale wereld, is een portaal voor nog meer woorden zoals dit artikel. Tijdens deze beurs was het 'horen, zien en...spreken'. Er werd veel gesproken over de nieuwste audio- en videotechnieken.

Het moet worden gezegd dat de displays niet werken zonder de ingenieuze achterliggende systemen. Maar het waren vooral de displays die goed werden bekeken, door mannen. Waarom? Daar kwamen we gaandeweg achter. Op prachtige Oled-displays, waarvan sommige zelfs waren voorzien van dual screens, waren er bijna alleen maar vrouwen te zien. Een schrale troost, mooi visueel verpakt voor de mannelijke bezoeker. Zouden mannen dan behoefte hebben aan het zien van meer vrouwen op de beurs? En hoe zouden ze het vinden om meer vrouwelijke collega's te hebben in hun vak? Op basis van meerdere gesprekken werd ons bevestigd, dat er veel te weinig vrouwen in de techniek zitten, en dat mannen meer vrouwen als technische collega's willen.

Vrouwennetwerk Women of Infocomm

Dag van de Vrouwen bezocht de  bijeenkomst  van het Vrouwennetwerk Women of Infocomm. Het netwerk is opgericht om vrouwen werkzaam in de AV en IT sector te ondersteunen. Dit wordt gedaan met internationale netwerkactiviteiten, online meetings en AV specifieke trainingen. Er blijkt hier behoefte aan te zijn, want in sommige situaties worden vaardigheden van vrouwen in deze sector ondergewaardeerd. Dit heeft vooral te maken met het vooroordeel dat mannen technischer onderlegd zouden zijn, maar dat is niet altijd het geval. Met de gecertificeerde opleidingen kan dit vooroordeel worden weggenomen. En door aansluiting te vinden met andere vrouwelijke professionals kan er informatie en kennis met elkaar worden gedeeld.

Eglet Nyabvure  - Engineer bij Van Berge Henegouwen


Het AV Vrouwennetwerk Women of Infocomm heeft honderden leden die op vele internationale beurzen bijeenkomen om ervaringen te delen en bij te praten over de nieuwste ontwikkelingen op hun vakgebied. Tijdens deze beurs heeft Dag van de Vrouwen kennis gemaakt met een aantal vrouwelijke professionals die zijn aangesloten bij dit vrouwennetwerk. Eén van deze vrouwen is Eglet Nyabvure. Ze is Lead Sales Engineer bij Van Berge Henegouwen. Een Nederlands bedrijf dat  hoogwaardige AV technieken integreert in jachten. Dit noemen ze bij VBH; Living Technology.

Eglet heeft de verantwoordelijke taak om een vertaalslag te maken van de klantwensen naar de daarvoor ondersteunende techniek. Dit is geen eenvoudige opgave, temeer deze klanten hoge eisen stellen aan hun grote investering. Je moet de klanten als het ware kunnen 'lezen' om tot de juiste aanbieding te komen, zegt ze. We deden met haar een interview, waarin ze haar ervaringen deelt. Dit interview is in het Engels, lees verder     

© Thomas Krackl
© Thomas Krackl

Ongeveer 15 jaar geleden werd de film Minority Report geproduceerd door Steven Spielberg. Hierin ging Tom Cruise als futuristische misdaadbestrijder aan de gang met geavanceerde schermen en technieken om in de toekomst te kunnen kijken. Zo kon de misdaad worden voorkomen door in te grijpen voordat het plaatsvond. Producenten, zeker van het kaliber Steven Spielberg, laten zich goed informeren over hoe technieken in de toekomst er uit kunnen komen te zien. De displays die toen in Minority Report (virtueel) werden toegepast, worden 15 jaar later steeds meer werkelijkheid. Maar welke partijen betrokken zijn in het visualisatieproces voor filmmaken, dat krijgen consumenten bijna nooit te horen of te zien.

Mary Ann de Lares Norris - VP EMEA Oblong Industires


Dag van de Vrouwen viel wat dat betreft met haar neus in de boter. We kwamen bij een stand met de naam Oblong. Dit bedrijf is opgericht in Los Angeles en op haar werkgebied grondlegger van het gebruik van communicatiemiddelen op basis van gebaren. Net zoals Tom Cruise dat deed in de Minority Report. Op de stand raakten we in gesprek met Mary Ann de Lares Norris, VP EMEA van Oblong Industries.


"Wat hebben Tom Cruise's Minority Report, Iron Man en de Hulk gemeen?"


Het werd een boeiend interview, niet alleen omdat zij als vrouw succesvol is in de AV sector, maar ook omdat dit bedrijf voor Minority Report heeft geadviseerd, en voor Iron Man en de Hulk. Mary Ann woont en werkt in Frankrijk, het interview is in Engels, lees verder  

Bang & Olufsen maakt haar techniek open

Op deze beurs waren vele aanbieders van hoogstaande audio apparatuur aanwezig. Het Deense Hifi merk was ook van de partij en we konden even een demonstratie bijwonen van de nieuwe producten en ontwikkelingen.

De belangrijkste noviteit bleek dat Bang & Olufsen haar BeoLink SmartHome systeem open heeft gesteld voor devices van andere merken. Dit is opmerkelijk omdat het Deense bedrijf altijd bleef vertrouwen op haar eigen technologie. Maar door de integratie met derden zullen er ongetwijfeld nieuwe markten worden aangeboord. Een verstandige keuze lijkt ons, want samenwerking in een markt die onder druk staat vergroot de kansen op groei. Dit heeft Bang & Olufsen ook gedaan door een partnership aan te gaan met Origin Acoustics, dat in de wall & ceiling speakers is gespecialiseerd. De eenvoud van deze speakers is echt ongeëvenaard in gebruik, het is letterlijk plug 'n play.

Voor vaklieden en de doe het zelvers  is dat eeuwige gepruts met plafond speakers nu verleden tijd. Het design van Bang & Olufsen maakt het helemaal af. Dit Deense bedrijf gaat richting haar 100 jarig bestaan, heeft een helder CSR beleid, en blijft bij zichzelf in haar eigenzinnigheid, met minimalistische, warme ontwerpen, en met een prachtig beeld & geluid.