A Different Vision on Fashion Photography van zwart/wit fotograaf Peter Lindbergh
Christy Turlington, Tatjana Patitz, Peter Lindbergh, Naomi Campbell, Cindy Crawford & Linda Evangelista, New York, 1990 Behind the scenes photograph, Vogue UK cover shoot © Jim Rakete

A Different Vision on Fashion Photography van zwart/wit fotograaf Peter Lindbergh


Peter Lindbergh behoort al ruim veertig jaar tot de meest invloedrijke modefotografen. Sinds de jaren 80 is zijn pure zwart-wit fotografie beeldbepalend voor de ontwikkeling van de modefotografie. Hij lanceert de carrière van een nieuwe generatie modellen, onder wie Cindy Crawford, Naomi Campbell, Nadja Auerman, Tatjana Patitz en Karen Alexander. Lindbergh staat daarmee aan de wieg van het fenomeen 'Supermodels'.

Als kind groeide hij op in het industriële Ruhrgebied en was eigenlijk bestemd om tegelzetter te worden. Maar hij was geïnspireerd door de etaleurs in Duisburg die in zijn beleving vooruitstrevend waren. Daarom wilde hij dat werk ook doen, iets wat zijn moeder geen goed idee vond. Zijn vader vond echter dat hij mocht doen wat hij wilde. Hij volgde een opleiding voor Fine Arts in Berlijn en ging vervolgens naar Arles, in de voetsporen van zijn idool Vincent van Gogh. Na een omzwerving van twee jaar in Spanje en Marokko deed hij een studie abstracte kunst in Krefeld. In Düsseldorf kwam hij in aanraking met het vak fotografie, doordat hij via een vriend aan de slag kon bij reclamefotograaf Hans Lux. Hij kreeg als assistent veel vrijheid om te experimenten en begon toen gelijk vanuit de losse hand te fotograferen. Dit is uiteindelijk zijn vaste werkwijze geworden. Peter kreeg  zijn eerste grote erkenning bij het magazine Stern, waar bekende fotografen werkten zoals Helmut Newton.  

Het was de Stern redactrice Barbara Larcher die hem de mogelijkheid gaf om een modespecial te fotograferen van veertien pagina's. Dit werd opgemerkt door een art director van Marie Claire in Frankrijk en die  vroeg hem naar Parijs te komen voor werk. Samen met zijn vrouw en drie kinderen vertrok hij naar deze mondaine stad zonder huisraad. Sindsdien heeft het fotograferen hem nooit meer losgelaten en is hij terechtgekomen in een rollercoaster van de 'fashion photography'.

Met een gemiddelde werkdag van vijftien uur is Peter Lindbergh onvermoeibaar in zijn passie. Zijn signatuur is zwart-wit fotografie, dat zoals hij zegt door de huid gaat. Het brengt alle kenmerken van een persoon veel sterker naar voren dan bij de meeste fotografie in kleur. Zijn drive gaat uit naar het op beeld vastleggen van de sterke eigenzinnige vrouw, de femme fatale, de heldin, de danseres en actrice. In het laatste geval heeft hij ook de basis gelegd voor het fotograferen van actrices voor mode. Een voorbeeld is de actrice Sandra Bullock, die door diens werkwijze letterlijk boven zich uitsteeg als volleerd fashion model. Ook is hij de eerste fotograaf die de grenzen tussen de sekse laat vervagen. Daarmee begon hij met Linda Evangelista. Op zijn advies heeft ze het aangedurfd om een kort kapsel te laten knippen.

Kate Moss, Paris, 2015 Vogue Italia © Peter Lindbergh (Courtesy of Peter Lindbergh, Paris / Gagosian Gallery) Giorgio Armani, S/S 2015
Kate Moss, Paris, 2015 Vogue Italia © Peter Lindbergh (Courtesy of Peter Lindbergh, Paris / Gagosian Gallery) Giorgio Armani, S/S 2015
Michaela Bercu, Linda Evangelista & Kirsten Owen, Nancy, 1988 Comme des Garçons advertising campaign, S/S 1988 © Peter Lindbergh (Courtesy of Peter Lindbergh, Paris / Gagosian Gallery)
Michaela Bercu, Linda Evangelista & Kirsten Owen, Nancy, 1988 Comme des Garçons advertising campaign, S/S 1988 © Peter Lindbergh (Courtesy of Peter Lindbergh, Paris / Gagosian Gallery)

Dit bleek voor haar een gouden greep in haar carrière en zo ontpopte ze zich als supermodel. Deze vervaging van de sexe is volledig geadopteerd in de mode. Dit ziet Lindbergh onder meer terug in modellen zoals Casey Legler met wie hij ook een fotoshoot heeft gedaan. Deze Françoise was zwemster en Olympisch atlete, is nadien een studie rechten en medicijnen gaan doen, en werd vervolgens de eerste vrouw die een contract kreeg als 'mannelijk model' bij het beroemde Ford Models.

Peter Lindbergh is ook iemand die statements durft te maken. Zo vindt hij het jammer dat het straatbeeld in de steden wordt verstoord door de vele 'mode' winkels. Bovendien vindt hij het retoucheren van de modellen en veel reclame voor cosmetica over de grens van het fatsoenlijke gaan. Statements die maar weinig collega's in de modefotografie zullen steunen. Dat is begrijpelijk, want het is een mooi vak, de broodwinning voor velen en niet iedereen deelt zijn visie. Maar Lindbergh komt hiermee weg. Peter is innemend, succesvol met veel invloed, en intussen zelf een celebrity geworden bij het grote publiek. Hoewel hij wars is van zo'n status weet hij dit wel goed te vermarkten, want zijn foto's op groot formaat leveren al gauw tienduizenden euro's op.  

Informatie over deze tentoonstelling in Kunsthal Rotterdam

De tentoonstelling Peter Lindbergh. A Different Vision on Fashion Photography is geïnitieerd en samengesteld door de Kunsthal Rotterdam. Dit in samenwerking met Studio Peter Lindbergh en gastcurator Thierry-Maxime Loriot. Het architectenbureau Mecanoo in Delft heeft het tentoonstellingsontwerp verzorgd.

De eerste internationaal reizende tentoonstelling van deze legendarische fotograaf biedt met meer dan 220 foto’s een spectaculair overzicht van zijn oeuvre. Het bevat exclusief materiaal, van nog niet eerder getoonde beelden met persoonlijke aantekeningen, storyboards, rekwisieten, polaroidfoto's, contactafdrukken, films en monumentale afdrukken. De tentoonstelling is te zien tot en met 12 februari 2017. Zie voor meer informatie: kunsthal.nl/nl/tentoonstellingen/peter-lindbergh