Interview Abhinav Kumar, Hoofd Communicatie & Marketing van TATA Consultancy Services


Abhinav Kumar, Hoofd Communicatie & Marketing van TATA Consultancy Services in Europa. Hij heeft verschillende business awards gewonnen en is tevens (co-)auteur van vele hooggewaardeerde publicaties in marcom en ook public relations. Dag van de Vrouwen kreeg de gelegenheid om een interview met hem te doen tijdens de TCS Amsterdam Marathon 2016.

Kun je ons iets vertellen over TCS, dat staat voor Tata Consultancy Services?

TCS is een groot en internationaal IT dienstverlener. We bouwen en onderhouden gerelateerde services voor ondernemingen, waaronder de grootste ter wereld en ook in Nederland. Bijvoorbeeld, ABM AMRO, ING, KLM, Rabobank en Randstad. In samenwerking met hen verzorgen we al hun technologie.

Het is heel fijn om hier wederom aanwezig te zijn voor het steunen van de TCS Amsterdam Marathon. Het is een evenement dat heel belangrijk is voor de stad en bijdraagt aan bewustwording in gezondheid en welzijn bij de lokale gemeenschap. Het is ook belangrijk voor ons, omdat veel van onze klanten en werknemers actief meedoen aan dit evenement. Dit jaar gaat een grote groep van 2.500 mensen hardlopen, dat bestaat uit een gemengde pool van onze klanten en werknemers. Zo is bijvoorbeeld het team TCS/ABN AMRO een pool van 600 personen die samen trainen, oefenen en hier vandaag met elkaar gaan hardlopen. Het is nu heel spannend voor hen, omdat ze al lange tijd hiermee in voorbereiding zijn.

TCS is titel sponsor van deze grote marathon, waarom investeert TCS specifiek in een lokale gemeenschap zoals Amsterdam ?

Dit is altijd al een onlosmakelijk deel geweest van onze DNA. De Tata Groep heeft de grootste business groep in India. Wanneer je kijkt naar de structuur van de groep, dan kun je zien dat 2/3 van de holding eigendom is van onze zogeheten Trusts voor liefdadigheid. Dus het merendeel van de behaalde winst dat bij de holding terechtkomt, wordt dan weer geïnvesteerd in de lokale gemeenschap. In India en elders in de wereld managen we ziekenhuizen, verstrekken we vele studiebeurzen en toelages voor scholen, ondersteunen we ook diverse milieuprogramma's etc. Het is altijd een wezenlijk deel van de groep, om terug te geven aan de gemeenschap waarin we werkzaamheden verrichten. Nederland is een heel belangrijk werkgebied voor ons in Europa. TCS is hier al meer dan twintig jaar actief en opende haar eerste kantoor in Amsterdam. Vanuit dit kantoor werden de eerste Europese projecten aangestuurd en het is nog steeds verantwoordelijk voor de grootste lokale projecten hier. Ook ons kantoor in Amsterdam doet veel voor de gemeenschap. De TCS Amsterdam Marathon wordt intussen al 6 jaar door ons gesponsord en we hebben recent nog bijgetekend voor 5  jaar tot en met het jaar 2020.

We zien dit als één van de vele mogelijkheden om terug te geven aan de lokale gemeenschap op het gebied van gezondheid. Als IT bedrijf stimuleren we zowel intern als bij onze partners en de gemeenschap om aandacht te schenken aan gezondheid. Als je bijvoorbeeld een software professional bent, dan werk je vaak de hele dag zittend achter een computer of laptop. Dat is niet goed voor je gezondheid, als je dit niet combineert met voldoende beweging naast het werk. We hebben dan ook een fitness programma ontwikkeld met de titel 'Fit for Life', waarmee we werknemers stimuleren om actief te gaan bewegen. Hardlopen is één van de activiteiten, maar het kan eveneens fietsen zijn, of wat dan ook in gezond bewegen. Daarbij wordt iedereen gevraagd om zijn of haar sportieve activiteiten intern te registreren en bij te houden. Zo hebben onze werknemers vorig jaar gezamenlijk op internationaal niveau 6 miljoen kilometer geregistreerd. Dit is vergelijkbaar met 150 rondjes om de aarde! Het is een grote passie bij ons en dit begint al bij de nieuwe werknemers tot aan onze CEO, die al vele jaren actief aan hardlopen doet. 

Vorig jaar was onze CEO hier en deed hij mee aan de TCS Amsterdam Marathon. Hij is een groot voorbeeld  voor velen binnen onze totale organisatie, want als een drukbezette CEO met een complexe agenda voor het managen van een groot internationaal bedrijf in 46 landen met 370.000 werknemers de tijd kan vinden om te gaan hardlopen, dan heeft niemand anders een excuus om niet mee te kunnen doen aan Fit for Life.

Wat wil TCS voor de komende jaren in haar dienstverlening nog meer bereiken?

Voor de komende jaren willen we nog meer groei in onze kernactiviteiten realiseren. Ik ben zelf inmiddels al 15 jaar werkzaam voor dit bedrijf en begon hier in de aanvang van het nieuwe millennium.  In die tijd was TCS al een groot bedrijf met 14.000 werknemers. Intussen zijn dat 370.000 werknemers geworden. Dit is een enorme groei en een weerspiegeling van de richting waarin het bedrijfsleven en de gemeenschap aan het veranderen is. Wanneer je gaat kijken naar vrijwel alle sectoren, zoals het bankwezen, telecom, retail of de automotive industrie, dan zie je dat er overal steeds meer technologie wordt gebruikt. Technologie voor het verbeteren van producten en diensten, de wijze waarop je met klanten kunt communiceren, of de processen binnen een onderneming verder kunt optimaliseren. We helpen vele bedrijven daarin het verschil te kunnen maken, waarbij de digitale economie wordt omarmd. We zien in onze sector vele mogelijkheden en daarom zoeken we altijd naar nog meer groei. Zoals ik al eerder aangaf,  is Nederland historisch gezien een belangrijke uitvalsbasis voor projecten in Europa en ook waar de grotere opdrachten worden gemanaged. Europa is wat dat betreft cruciaal voor ons. Onze grootste markt in de wereld is Noord-Amerika, maar Europa komt op een goede tweede plaats met 30% van de totale omzet.

Technologie is een sector van de toekomst, want er zijn zoveel mogelijkheden voor toepassingen denkbaar die het leven binnen de maatschappij kunnen verbeteren.

Heeft de TATA groep een programma voor diversiteit opgenomen in haar mvo-beleid?

Zeker, wanneer je enerzijds kijkt naar diversiteit in de context van etniciteit, dan hebben we met meer dan 120 verschillende nationaliteiten veel diversiteit in ons personeelsbestand. En wanneer je kijkt naar diversiteit op het gebied van 'gender', dan zijn we momenteel één van de grootste werkgevers voor vrouwen in de wereld.

Van de 370.000 werknemers, is meer dan 100.000 een vrouw. De software industrie is namelijk  altijd al een aantrekkelijke sector gebleken voor vrouwen om in te werken. Het biedt veel vrijheid in de planning van je persoonlijke leven en je kunt eenvoudig werken op afstand. Binnen vele sectoren is het voor vrouwen vaak een uitdaging om vrij te krijgen voor aangelegenheden in de familiesfeer en nadien weer gewoon aan het werk te kunnen. Maar in onze sector is dat meestal juist wel mogelijk. Je werkt op projecten, neemt dan tijd vrij en je komt vervolgens terug om weer te werken. In de IT  sector zijn altijd nieuwe projecten gaande, waarin er voor vrouwen vele mogelijkheden zijn om hun carrière onbelemmerd voort te zetten. Behalve dat hebben we een sterke focus op gezondheid en welzijn. Dit is een belangrijke pijler in ons internationaal mvo-beleid. Er zijn 9 marathons die we ondersteunen en waarin we actief met de organisaties samenwerken, 3 daarvan zijn in de VS, 3 in Europa waaronder deze in Amsterdam, en Lidingöloppet in Zweden, alsmede Londen waar we technologie partner van zijn. De overige zijn in Azië.

Daarnaast is onze focus ook educatie en dat is cruciaal. Aangezien technologie steeds meer wordt toegepast binnen de maatschappij, wordt het belang van educatie alleen maar groter. Daarom stoppen we veel energie in scholing en informeren we studenten in mogelijkheden voor werk met techniek. Dit doen we in samenwerking met vele scholen en gerelateerde instituten, om zo de schoolgaande jongeren te stimuleren voor een vak in technisch onderwijs en een bèta gerichte carrière. Onze wereldwijde STEM educatie programma's hebben meer dan 2 miljoen jonge mensen geïnspireerd om voor een carrière te gaan in technologie. Verder is het milieu een heel belangrijk agendapunt binnen ons internationale mvo-beleid. De technologie is per definitie schoner dan veel andere toepassingen in diverse sectoren. We doen ons best om in de werkzaamheden zo energie-efficiënt als mogelijk te zijn en het milieu zo min mogelijk te belasten. Daarbij houden we tevens rekening met ons ecosysteem, door actief in te zetten op duurzaamheid van wat we nodig hebben in ons werk.

We begrijpen dat je nu naar de eindstreep moet gaan van de marathon...

Daniel Wanjiru: winnaar van de TCS Amsterdam Marathon 2016
Daniel Wanjiru: winnaar van de TCS Amsterdam Marathon 2016

Ja, ik heb de eer gekregen om het lint bij de finish vast te houden voor de hardlopers die als eerste arriveren. Het is een prachtige dag, de temperatuur is helemaal goed, de zon schijnt en het publiek juicht iedereen toe. Ik hoop dat we een prestatie gaan meemaken dicht bij het wereldrecord en zal het lint met trots vasthouden.